söndag 14 februari 2016

Nya båten hämtad!

I lördags var jag och hämtade min nya fiskebåt hos Nextline Marine i Tingsryd. Här är båten, en Nextline 430 med Honda BF30, med halva kastdäcket utlagt (andra halvan ligger kvar i boxen till vänster). Golvbredden på 150 cm (188 med reling) och de smarta förvaringsmöjligheterna gör detta till en grym fiskemaskin. Det är helt enkelt mycket båt för pengarna!

I fören finns ett förvaringsutrymme för ankare mm. En liten trevlig detalj är hålet i bottnen på utrymmet. Där rinner vatten ut vilket förhindrar att du har ankarlinorna liggandes i en blöt pöl. Första gången jag ser detta på en båt, väldigt fiffigt!

Genom hela båten, längs båda sidorna, finns fördragna kabelkanaler vilket skapar flexibilitet och massor av möjligheter för t ex batteriplacering, ekolods placering, elmotor, mm. Genomtänkt är ordet!

Stolen, som jag haft ett halvår är grymt skön (både för rygg och röv) är monterad på en skena längs luckan vilket möjliggör lite variation när det gäller sittställning. Mina långa skånkor behöver variation och jag har här gott om vinklar och utrymme att sträcka ut dom på.

Under den andra luckan finns batteriet, kabeldosor, mm. Allt el dras till en fast monterad kopplingsplint som regleras av en huvudströmbrytare vilket gör att ekolod, motor, mm kontrolleras av samma enhet. Cigarrettuttaget är standard på båten och nu slipper jag dels vara orolig för att telefonen ska ladda ur, dels kan jag koppla in t ex en elektrisk kylbox, vilken lär komma till nytta när jag är ute på mina campingrundor.

Jag valde att köpa till ett rejält kastdäck. På bilden ligger 2 av 4 delar utlagt och den 4-delade lösningen är ett perfekt sätt att skapa lite olika ytor i båten. Jag är 200 cm lång och jag kan dessutom ligga raklång när alla 4 delar är utlagda vilket är fucking underbart, det kommer att bli många nätter under stjärnorna sovandes där!

Hondans växelreglage, ekoloden monterade på RAM fästena och stolen på skenan skapar en perfekt "arbetsmiljö" för både det pelagiska vertikalfisket och trollingfisket. Jag ska framöver montera på ett gäng spöhållare, i år ska jag gå tillbaks till gamla synder och köra några fler trollingpass efter gädda. Tänker även trolla lite öring längs den skånska sydkusten vilket jag länge velat göra.


Filip in action med att koppla på mina ekolod. Ett av de viktigaste köpargumenten för mig är service. Köper man en båt för dyra pengar så bör man kunna förvänta sig hög service. Filip levererar detta. Med råge! Han är mån om att ha nöjda, återkommande kunder och han anstränger sig verkligen för att det ska bli så. Det är i alla fall min uppfattning. Så, om ni är på G att köpa båt och liksom jag uppskattar hög service, åk till Tingsryd och hälsa på Filip på Nextline Marine! Fina båtar, fin service!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar