fredag 25 juli 2014

Nygammalt vatten, fina gäddor!

Mattias Ekdahl drillar den fisk som skulle bli satsningens största....

I onsdags drog jag mig uppåt mot Halland för att testa ett nygammalt vatten. Jag fiskade gös i sjön för några år sen, fick en hel del mindre fiskar men då var det trolling och bottennära vertikalfiske som gällde och jag har sen dess velat återkomma dit för att se om man kan lura upp någon större gös via det pelagiska vertikalfisket. Under hela onsdagen fiskade jag själv, solen stekte, vädret var perfekt men gösarna var tyvärr som bortblåsta. Inga större ekon alls, blev mest en massa letande över sjöns djupare partier och långt mellan släppen. Jag lyckades med stor möda tillslut skrapa ihop 7 mindre gösar på prickskyttet. Vissa stod i mellanvattnet men de flesta stod väldigt nära botten. Jag gav upp vid 21-tiden och drog mig in mot land och tände en liten brasa. Sent på kvällen fick jag sällskap av Filip Sjöstrand (Vertikalmästaren) som kört upp för att joina mig under nästkommande dags fiske och det blev både lite vin och öl framför brasan i den underbara sommarnatten innan vi laddade med lite sömn inför torsdagen.

Torsdagen börjar ungefär som dagen innan, kort och gott, inga större ekon. Filip och jag har koncentrerat fisket till sjöns största djupparti och vi finkammar området hela dagen utan någon större framgångar. Jag får upp en liten gös och Filip får upp fyra mindre gösar men det är ju inte alls de storlekar vi är ute efter. Vid 14-tiden kommer Mattias Ekdahl (Team Wildkidz) ut på sjön och han bidrar som vanligt med lite nytändning och god fiskeanda. Det dröjer heller inte länge förrän Filip en stund senare hojtar över sjön och väl framme hos honom ser vi att han lyckats fånga en fin sommargädda på 7.6 kg/ 105 cm. Det innebar nytt PB för Filip och även om gösen lös med sin frånvaro så var detta trots allt en framgång för Filip. Ett PB är alltid ett PB!

Filip med den fina sommargäddan som föll för en Ismojigg.

Några timmar senare är det Mattias som hojtar. Denna gång märker vi direkt att fisken är större och det blir en kamp med många härliga ruscher och slirbromsen och spöet får verkligen jobba hårt. När fisken väl kommer upp till ytan ser vi alla att det är en jäkligt fin gädda som slukat Mattias jigg. Jag håvar fisken åt Mattias och han hoppar över i min båt för vägning och mätning. Vågen stannar på 9,960 kg (ynka 40 gram från tvåsiffrigt!) och längden är 115 cm. Precis som Filips fisk tidigare så är även denna gädda fet och välmående. En fantastiskt fin sommargädda! Mattias har fått större gäddor tidigare men denna fisk innebar nytt vertikal-PB för honom och även hans dag är gjord! I glädjeruset väljer han dessutom att lämna min båt med ett ”elegant” svanhopp över bord ner i plurret. Vetefan om han ville simma efter gäddan…

Mr Ekdahl med nytt vertikal PB! Fisken föll för en jigg från Westin.
(ursäkta skärpan)

115 cm imponerar!

Ekdahl sätter tillbaks madammen medans Filip filmar under ytan. 

Badpojken Mattias är rätt nöjd. både med vattentempen på 27 grader och den fina gäddan!

Sammanfattningsvis kan vi bara konstatera att två dagars-satsningen efter gös inte var särskilt lyckad. Gäddfisket å andra sidan var grymt och jag tänker helt klart återvända till detta vatten i höst. Tidigare i veckan kom det nämligen upp en gädda på 10 kg och en på 8,5 kg och ingen av dessa fyra gäddor nappade på riktat fiske efter gädda! Då tänker jag lämna vertikalgrejerna hemma och gör en direkt satsning på gäddorna som verkar vara stora och fina i vattnet. Nu blir det tyvärr några veckors paus i fisket men jag önskar er alla en fortsatt skön och lyckad fiskesommar!!  




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar