torsdag 19 juni 2014

Underbara dagar.

De senaste veckorna har jag hunnit med två st. 3-dagars pass till Småland. Under bägge resorna träffade och fiskade jag med likasinnade. Tyvärr var de grövre gösarna som bortblåsta vid första resan, ingen av oss lyckades särskilt bra men det var trots allt förbannat kul fiske. De små gösarna var verkligen på hugget och på tre dagar blev det tillslut ett 20-tal gösar som kom upp. Den andra resan kommer jag att skriva mer om längre fram men här kommer ett urval av bilder från första trippen.


Dag 1 fiskade jag själv och jag njöt verkligen av landskapet och ensamheten kring sjön. Det är något magiskt med att komma bort från citybruset och kliva i land på en ö, ta en kall öl och laga till lite kvällsmat. Myggen och knotten gillade tyvärr värmen, det blev motvilligt korta stunder på land vilket å andra sidan var bra för fisket.   


Dag 2 mötte Daniel och Niklas Aspegren från Team TWK upp mig på sjön. Skönt med lite sällskap. Tyvärr steg kvicksilvret till 27 grader i skuggan vilket gösarna av någon anledning inte alls gillade och fisket var om än trögare än dagen innan. Trodde nog att de värmeälskande gösarna skulle gå igång på högsommarvärmen men tji fick vi, det var som vanligt bara de små som var på hugget. Den gemensamma korvgrillningen på land och kvällsdoppet i skymningen var dagens höjdpunkter.



Träffade även på Peter Ludvigsson från Team Stinger på sjön. 
Även han fick stifta bekantskap med de huggvilliga smågösarna.


Jiggen som fungerade bäst i sjön under alla dagar var tveklöst en Fox Snax Forktail i färgen AYO som jag piffat upp med en orange garlic-penna.


Bägge nätterna sov jag i fören på båten (ursäkta suddig bild). Det är verkligen helt fantastiskt att krypa ner i sovsäcken i fullmånesljus under den stjärnklara himlen. Jag ankrade upp på grunt vatten en bit från land, på så vis slapp jag både mygg och knott och jag sov otroligt bra. Tur att jag ställde klockan annars hade jag kunnat sova läääänge. Varje morgon tog jag ett dopp i soluppgången i det 19 gradiga vattnet innan jag kokade kaffe och begav mig på vidare jakt efter storgös. Ett helt underbart sätt att leva och bo!



Dag 3 hade jag bokat träff med Mattias Ekdahl från Team TWK och vi möttes 5:30 på sjön. Vi trailade upp min båt och fiskade från hans båt. Den har dels större motor, dels bättre teknisk utrustning i form av plotter, SI och DI och  dels är Mattias en skicklig och trevlig kapten/ guide. Tyvärr hjälpte det oss inte särskilt mycket för även om vädret slagit om och det både blåste och regnade småspik så var det otroligt svårt att hitta några större ekon att skjuta på även denna dag. Vi sökte fisken över stora ytor och det blev till slut ett par fiskar över 60 cm men det satt trögt inne.


Denna fisk blev min sista fisk denna 3 dagars tur. Trots det dåliga fisket så var det helt underbara dagar i otroligt gott sällskap! Några dagar senare åkte jag åter upp till Småland och då gick det mycket, mycket, mycket bättre men det tar vi inte nu, den resan berättar jag mer om lite längre fram…
   


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar