söndag 27 april 2014

Vertikalmästaren 2014 är avgjord.

Spänningen stiger, sekunder kvar tills startskottet...

När man sitter i bilen, på väg hem med ett leende på läpparna så brukar det vara ett tecken på att man haft det bra. Vertikalmästaren i Åsnen var just en sådan grej som gjorde att jag i går på vägen hem satt och log. Jag inser att nördfaktorn var hög, stundtals på gränsen till insnöad men ärligt talat, det är förbannat kul att träffa likasinnade och jag kan bara konstatera att det varit attans trevligt! En fantastisk helg med fint väder, mycket fiske, många goa skratt, i trevligt sällskap! Hoppas verkligen denna tävling blir en perenn!

Vädret var helt fantastiskt och det var verkligen inga problem med att fickparkera.
Idag är dock mina knän lika röda som tröjan. Måste köpa tunna sommarbyxor...

Fisket jo, det var i mitt tycke helt ok. Jag vet inte hur många fiskar som kom upp totalt men bara på dag 1 kom det upp över 70 godkända gösar över 50 cm (C/R) fördelat på 33 båtar. Kanske saknades en riktig monsterfisk men å andra sidan så kom där upp två 87:or vilket får anses helt ok under detta intensiva fiske. Flertalet deltagare lyckades lägligt nog även ta nya PB. Dag 1 lyckades jag själv skjuta upp 7 gösar varav en var godkänd, en 65 cm (ca 3 kg). Dag 2 gick något bättre, sköt upp ca 10 gösar varav 2 var godkända. En på 55 cm och en på 75 cm (4 kg). Jag upplevde fisket som väldigt huggperiodsorienterat, d v s när det väl nappade så högg de på allt men mellan nappen var under långa perioder väldigt det trögt och passivt. Dag två fick jag t ex nästan alla mina 10 fiskar inom en timmes tid. En svettig timme i sommarvärmen!

 Mitt mål var att komma upp i kvoten, d v s fem godkända fiskar
men jag nådde med mina tre fiskar (196 cm) tyvärr inte hela vägen dit.

Fox Snax Fork Tail jiggarna levererade som vanligt och bäst fiske hade jag med
färgen Apple Seed. Inget daltande, på den var huggen hårda och rejäla!  

Det var jämt i toppen och det skilde tillslut endast 7 cm (!) mellan ettan och tvåan. Trean, Team Stinger tappade oturligt nog en större fisk dag 2 vilket kan ha betytt segern så det var onekligen duktigt jämt i toppen. Resultatet: 1:a Team ismojiggen (394cm), 2:a Team CWC (387 cm), 3:a Team Stinger (367 cm). I vissa fall är det nog bara avundsjuka men ibland hör man tyvärr snack om att landets duktigare vertikalfiskare bara får fisk i sina egna vatten och att de ”fiskar i rätt sjöar” men jag kan bara säga att topp tre bevisade motsatsen. Jag harvar själv runt i rätt många olika vatten och jag får verkligen kämpa för varje fisk och att komma upp i nästan 4 meter gös på fem fiskar, i främmande vatten är i mina ögon därför sjukt imponerande! Riktigt värdiga vinnare! Grattis!   

I väntan på resultatet..

Topp 3, grymt duktiga vertikalfiskare, grattis!!
Till vänster, 2:an Cecilia Grönberg & Pelle Johansson,
i mitten vinnarna Stipo Lipovac & Ismo Raunemaa
och till höger 3
:an Peter Ludvigsson och Ulf Torstensson.  
Trevliga arrangörerna Filip Sjöstrand & Niklas Johansson.
Hoppas verkligen dom fortsätter med detta nästa år!!
  



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar