måndag 21 april 2014

Åsnen och Tiken

Väl hemma så slår tanken en ännu hårdare. Hur fan gick det där till? Två dagars fiske i Småland och jag är FF? Visst, tappade en handfull bägge dagarna men att bomma helt två dagar i rad, i två olika sjöar på 13 timmars fiske hör verkligen inte till vanligheten…

Dag 1, jag och Filip Sjöstrand testfiskar i Åsnen inför Vertikalmästaren nästa helg. Sköt på 2, 3 riktigt fina ekon men de var oerhört tröga, antingen drog de snabbare än en löning eller så stod de bara och surade. Även om Filip lyckades kroka två mindre fiskar så var där överlag inte särskilt mycket fisk på lodet, mest smått. Har mina teorier, lärdomarna är många och jag har redan en klar strategi inför tävlingen nästa helg vilket känns skönt. Bra med att man har lite koll de värsta stenarna och vilka farleder man ska köra. 

Kycklingtacos och en kall öl i det fina aprilvädret. Inte dumt alls. 

Dag 2, Filips motor bråkade med oss i Åsnen och han tvingades motvilligt byta båt till en mindre modell. Vi valde därför att hålla oss till Tiken där det både var mindre avstånd och mindre vind. Jag upplevde ganska exakt samma scenario som i Åsnen, tappade ett par försiktiga nafs men bommade som sagt även här. Filip drog fem mindre fiskar med en topp på ca 2,5 kg. Alla föll för samma jigg, den färgen kan nog även vara effektiv i Åsnen. 

Oavsett fisket så har jag haft två grymt härliga och lärorika dagar i Tingsryd med Filip. Tack för husrum och gästfrihet och för att du vann med 7-0. Nu vänder vi blicken framåt mot Vertikalmästaren! 

Traditionellt ekolod, diverse mobilappar och sjökort, där har ni mina förutsättningar. Jämfört med de som fiskar med avancerade ekolod med SI, plotter, mm så slår man verkligen ur underläge. Så länge gösen vägrar äta så är det dock lika svårt för alla och tävlingen blir, om jag får gissa, jämn.

.     



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar