lördag 5 april 2014

Betesboxen intervjuar Kalle Rosensköld

Inför Sportfiskemässan i Kista körde jag en intervjuserie kring betesboxar och fiske med nio olika svenska sportfiskare som jag inspireras av (alla intervjuerna ligger under etiketten "Betesboxen intervjuar"). Väl på mässan visade det sig att intervjuerna var väldigt uppskattade, många tyckte att det var intressant läsning och jag fick lite sköna klappar på min axeln över mitt initiativ. Vissa undrade även hur jag själv resonerade kring betesboxar, hur jag själv hade svarat på frågorna och jag fick förslaget från ett par av er att själv svara på mina egna frågor. Sagt och gjort, även om det känns aningen märkligt att svara på frågor som jag själv formulerat så gör jag ett försök. Håll till godo, här har ni mina svar.

FAKTA OM DIG
NAMN: Kalle Rosensköld                   
BOR: Staffanstorp
YRKE: Kundansvarig.
FISKAT SEN: ca 5 års ålder.
BLOGG/HEMSIDA: betesboxen.blogspot.se
SPONSOR/TEAM: Gladsax Fiske


 Minns du när du fiskade för 1:a gången?
-       Nej, inte exakt första gången men jag har flera tidiga minnen. Hela familjen, pappa, mamma och bror brukade t ex hyra båt i Snogeholmssjön. Där rodde pappa ut oss till ”grundet” där vi metade abborre med toppknutet bambuspö med röd/vitt flöte och agnade med feta daggmaskar. Vi fick alltid fisk! Många, (t o m pappa tror jag), undrar idag hur jag kunde bli så fisketokig som jag blivit men när man tänker efter så är det verkligen inte alls konstigt. Det var ju hur kul som helst!

Vilket var Nappet med stor N som gjorde att du visste att du var fast i fisket?
-       Min första gädda kommer jag aldrig att glömma. Jag spinnfiskade med en röd droppenspinnare. Pang, hugg! En lite gädda på max 30 cm hade slukat spinnaren. Lyckan var total! Den var dock alldeles för liten, höll inte måttet men pappa tyckte absolut att jag skulle ta upp min allra första gädda. Vi avlivade den och la den i skuggan av ett träd. En stund senare ser jag en arg man jaga en liten tax med gäddan i munnen. Sjöns yrkesfiskare, Norrmans hund hade tagit min gädda! Helt förtvivlad! Efter någon minuts jakt så släppte tillslut hunden gäddan och Norrman gav pappa en mindre utskällning för att vi tagit upp en för liten, ej godkänd fisk. Den utskällningen tog han dock emot med bravur, han försvarade ju ändamålet: -Klart min grabb ska få ta upp sin första gädda! Han var dock noga med att poängtera att detta var ett undantag, ej godkända fiskar ska självklart återutsättas.

70-tal, första gäddan, fast sen dess... 

 Ungefär när förstod du att sportfisket skulle bli en viktigare del av livet än du trodde?
-       Tidigt, redan i tonåren tror jag och jag blir ständigt påmind om hur viktigt det är för mig. Särskilt varje gång någon försöker få mig att sluta fiska. Ha ha, det går ju inte, det är verkligen ingen fluga eller sjukdom som plötsligt kommer att gå över som vissa verkar tro. Fram tills för några år sen förstod jag även att jag kunde ta det hela ett steg längre via min blogg. Bloggen har lett till att jag fått en samarbetspartner. Jag utvecklas hela tiden och om några år så lär där vara ännu mer fiske i mitt liv, det är jag övertygad om.

Ditt allra bästa fiskeminne?
-       Svårt att välja ett, nä, det går inte. Det finns så oerhört många fantasiska minnen att välja mellan men de tillfällen som sticker ut är de gånger man lyckats ”knäcka koden”. De gånger man kommer på något nytt trick eller fångar en viss art eller fisk som man länge fiskat efter. 

Vad har du för anknytning och relation till sportfisket idag?
-       Fisket är mer än en hobby, det är nästan en livsstil och relationen är stark, den finns där nästan hela tiden, oavsett vad jag gör. Den är min avkoppling, den laddar mina batterier och den gör att jag ständigt tittar framåt och utvecklas. Jag har ju alltid något fiske eller fiskerelaterat att längta till och se fram emot vilket är fantastiskt. Mina resultat speglar inte min passion men jag är som person både en ”late bloomer” och en ”true believer” och känslan säger att jag snart får de resultat jag strävar efter.

Inom sportfisket, vad är du stoltast över?
-       För några år sen så fick jag ett e-postmedelande från en av mina barndomsidoler, en av Sveriges bästa sportfiskare som jag följt hela mitt liv. Han skrev då att han följer min blogg, gav min några komplimanger och undrade om jag kunde hjälpa honom med ett par saker. För mig så var detta en enorm framgång, ett att av de stoltaste ögonblicken i mitt liv.

Hur ofta fiskar du?
-       Förra året blev det ca 15-20 heldagspass och ungefär 30 kortare pass. I år kommer det eventuellt att bli några fler av båda delarna. Dessutom kommer jag i år att ställa upp på lite fler tävlingar vilket jag upptäckt är förbannat kul. 

Vilken art fiskar du helst?
-       Just nu ligger fokus på gösen, främst via vertikal- men även via flötesmete och trolling. Fiskar annars väldigt brett, abborre- och gäddfiske är minst lika kul. På sommaren fiskar jag gärna karp, multe och brax och när isarna inte bär på vinter/våren hoppar jag gärna i vadarna och fiskar havsöring.

Någon favoritfiskemetod?
-       De två metoder som jag anser mest spännande är pelagiskt vertikalfiske och alla former av bottenmete. Två helt olika metoder, med olika tjusningar. Att fiska med blicken fäst på ekolodet är enormt pulshöjande och sjukt spännande. Att fiska med blicken fäst på spötopparna eller att vänta på att nappalarmen ska börja pipa är kanske inte lika pulshöjande men det är garanterat lika spännande! När det väl piper rusar ju pulsen iväg!

Minns du din första betesbox/fiskeväska? Beskriv den gärna.
-       Den första jag minns, tror jag var en grön axelväska innehållande ett kit av prylar som jag fick av farsan. Där fanns en liten betesbox med några drag, krokar, tyngder och flöten, en liten våg, en kniv och lite andra saker. Man öppnade den genom att trycka ihop den på kortsidorna. Kan möjligen ha varit märket Elbe.

Har du någon särskild ordning i dina betesboxar idag? Beskriv gärna hur du sorterar.
-       Det är inte bara olika boxar, det är även olika väskor. Jag har t ex en metväska, en båtväska och en havsöringsväska. Varje väska innehåller en eller flera betesboxar och ordningen i dem är ganska lika varandra. Det kan ibland tyckas vara lite rörigt men det är dock ytterst sällan jag letar efter något, oftast har jag bergkoll på vart jag har mina saker.

Om någon annan tittade i dina betesboxar, hur tror du att de skulle beskriva dem?
-       De skulle nog beskriva dem som ganska allmänna, de sticker inte ut på något sätt utan ser nog ut som betesboxar gör i allmänhet.

Några av mina jigglådor.

 Vilket märke på boxarna kör du med? Något favoritmärke?
-       Till metet, en box från Kinetic och en från Wychwood. Båtväskan kommer från Fox Rage och havsöringslådorna är av okänt märke. Jag har i flera år kört med Planoboxar till det mesta men sen jag fick tag i Fox Rage boxarna så är jag helt såld på dessa. Klickljudet när man flyttar runt mellanväggarna är magiskt…

Metlådan väntar på att få komma ut och användas.

 Packar du nya ihop boxarna inför varje fisketur eller har du alltid ”färdigpackat”?
-       Väskorna står till 90 % färdigpackade. Inför varje tur får man dock justera de sista 10 %. För att spara tid och för att jag till viss del är en ”listoman” så har jag packningslistor i mobilen. När jag väl får en chans att sticka och fiska så vill jag kunna dra iväg med kort varsel utan att lägga tid på att leta efter saker eller fundera på vad jag ska packa. Ännu värre komma fram till vattnet och upptäcka att man glömt något vitalt. 

Några av listorna i mobilen.
Dels packar man snabbt, dels glömmer man sällan något.

 När det gäller innehållet i betesboxen, vad anser du vara viktigast, kvalitet eller kvantitet? Motivera gärna.
-       Under flera år så har jag levt med tanken att ”desto mer saker jag har med mig, desto mer flexibel och anpassningsbar är jag”. Oftast har det tyvärr bara resulterat i ”dragångest” och träningsverk i armarna och på senare tid så har jag börjat skala ner lådorna till sådant som faktiskt fungerar. Även om många icke fiskande personer säkert tycker att man släpar med sig en massa grejer så jobbar jag varje dag med mig själv och med att utveckla mitt ”Less is more-tänk”. Man kan generellt säga att boxarna blir mindre och mindre för varje år som går, d v s kvantiteten sjunker och kvaliteten ökar.

Har du ”bredd” på betena i boxarna och är redo för olika fiskemetoder eller är det bara beten som matchar fiskemetoden för dagen som du tar med dig ut?
-       Både och faktiskt. Bredd finns alltid även om mycket samtidigt är väldigt nischat och nerskalat. Om jag kör vertikalfiske så har jag, förutom mina jigglådor ofta mig en låda med vobblers för eventuell trolling. Om jag metar så har jag t ex ofta med mig ett urval av olika krokbeten och om jag spinnfiskar så har jag t ex alltid med mig lite bottenmetesprylar. 

Finns det något drag/bete i din box som du tror extra mycket på, som du litar på och som du alltid har med dig?
-       Till vertikalfisket ger jag mig inte ut utan Fox Snax i färgen Stickleback och avsett vilken fiskart jag bottenmetar så försöker jag alltid ha med mig några blanka, feta daggmaskar, de funkar på nästan alla slags fisk. I vobblerlådan litar jag stenhårt på en Rapala Magnum Shallow i färgen SOL, en klart underskattad vobbler som gett mig många fina gösar och gäddor på trolling.

"Blandlådan" av mina vobblerlådor. Den som hänger med till det mesta.
Översta vobblern med de svarta prickarna är Rapalan som jag alltid kan lita på

 Vad skulle du vilja fiska som du ännu inte fiskat?
-       Tänker direkt, ”så mycket fiske, så lite tid” men det finns framförallt två fiskafängen som jag drömmer om. Jag skulle vilja trolla nilabborre och jag skulle vilja vertikalfiska mal. Båda grejerna verkar helt galna!

Någon särskild art eller target fish som gäckar dig?
-       Skojar du? Ja, det finns det! Det finns en fisk som fullkomligt driver apa med mig! En 6+ gös…! Den har gäckat mig i fler år nu!

Pelagiskt fångad 5.7 kg gös. Det närmsta 6:an jag kommit. Än så länge...

 Hur ska du göra för att fånga den fisken?
-       No retreat, no surrender. Jag ska bege mig till ”säkrare” vatten även om det innebär 15-30 mil i bilen, tänker konsekvent hålla mig till sjöarnas djupa partier och jag ska fokusera på pelagisk fisk.

Vilket konstgjort bete tar du med till en öde ö? Varför det?
-       Ett Snapsdrag från Gladax Fiske. Det är ett lågkastande drag som attraherar många saltvattenfiskar och det kan även kan användas som bottenmetestyngd vid bottenmete. 

Hur tror du att framtidens drag och beten kommer att se ut?
-       Jag tror att gummit spelar en stor roll för framtiden. På flera sätt. Dels tror jag att vi inom några år kommer att upptäcka konstgjorda drag och beten som ”lever”, små ”robotar” förpackade i gummi som rör sig naturligt i vattnet. Dels tror jag att hemmagjutning av jiggar, både för gädda, gös och abborre kommer genomgå samma explosiva utveckling som betessnidarna haft de senaste åren. Det märks redan både bland vertikal- och gäddbeten.

Vilket råd skulle vilja ge till nästa generations fiskare?
-       Två råd: 1: Experimentera, var inte rädda för att prova er fram. Ibland funkar det, ibland funkar det inte men många tunga lärdomar kommer från att på egen hand göra fel. 2: Strunta i Jantelagen. De som säger att ”det går inte” eller ”du har inte rätt utrustning för det fisket”, o. s. v. kommer bara att bromsa ens utveckling. Jag tror inte att de bästa sportfiskarna i Sverige hade varit så bra som de är om de hade lytt råd från alla NEJ-sägare och inte gått sin egen väg.  

Övrigt, något du vill berätta om betesboxar som jag inte frågat om?
-       Jag tänker på att även betesboxarna gjort en stark utveckling de senaste åren. Det finns betesboxar, beteshinkar, betesrör, mm. Betena ligger, hänger och fästs. En del förvaras i plastfickor, en del i hårdplastboxar. Trenden som jag uppfattat den är att beteboxarna nuförtiden anpassas till det aktuella fisket samtidigt som snabbhet prioriteras. Det ska vara enkelt och praktiskt att ta fram sin karprigg, sitt jerkbete, sin jigg eller sin fluga. Jag tror att framtidens boxar är ännu mer kreativa, ännu mer praktiska och ännu ”snabbare”.  Många kreativa tips kommer nog även att se dagens ljus på Facebook där det vimlar av sköna idéer!

Båtväskan från Fox Rage med dess betesboxar.
En väska som jag trivs oerhört bra med!
 


Tack för dina svar, Kalle.
Tack själv, Kalle!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar