lördag 15 mars 2014

Tankar i mars.

Mars är vanligtvis en av årets intressantaste fiskemånader. I takt med att vattentemperaturen stiger i vårsolens mjuka strålar brukar fiskens beteende förändras och våra insjöfiskar äter sakteligen upp sig inför leken. I vissa fall rör de sig redan nu även mot deras lekplatser i sjön. Fisket kan stundtals vara riktigt bra och många stora fiskar har historiskt sett landats i mars. Här i södra Skåne är det den månaden då man skakar av sig vinterhullet, lämnar vantarna hemma och allmänt känner sig som en sprallig ko på vårbete. En av de månader man mår som bäst. Om man fiskar vill säga…

Jag saknar en dansande, femkilos marsgädda...

 I år verkar det som att jag p. g. a. privata åtagande, inte att kommer kunna genomföra ett endaste fiskepass från båt under mars månad. Detta är jobbigt, riktigt jävla deppigt. Ja, det är så jobbigt att jag är ganska säker på att bara ett fåtal av er som läser detta kan förstå hur satans jobbigt det är. Att det gör ont i själen, att kroppen värker. Det jag lider av kallas kort och gott för passion.

När jag inte kommer ut på sjön får kreativiteten utlopp på andra sätt.

Det blir ett, två kanske tre korta fiskepass efter jobb i mars men de fungerar ungefär som en Alvedon. De lindrar tillfälligt men de tar inte bort problemet. I vissa fall skapar de bara än mer fiskelust. Nåja, kan jag inte fiska så får jag göra andra saker. Som t ex hitta på finurliga bilder, drömma mig tillbaks till dagar då jag faktiskt var ute och fiskade samt titta framåt. När man har en passion så blir det aldrig helt nattsvart och det finns alltid saker som man kan se fram emot. 21-23 mars är det t ex Sportfiskemässan i Kista, Sthlm och jag kommer att ha en monter på bloggargatan. Det ska bli så jäkla kul! Hoppas verkligen vi ses där!

http://www.sportfiskemassan.se/












    


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar