måndag 17 mars 2014

Betesboxen intervjuar: Kevin Möller på Sportfiskegiganten.

Betesbox? Vad tänker du på när du hör ordet betesbox? Minns du kanske din första betesbox? Alla fiskare har en, vissa har flera och några har massor av dem. Jag har själv ett 10-tal som jag använder regelbudet och jag gillar att sortera, fixa och pilla med dem. Jag gillar även att titta i andras betesboxar. Att diskutera drag, beten, prylar och tänk är alltid kul! Men hur har andra det? Dom som kan fiska? Det finns flertalet duktiga sportfiskare som jag följer och inspireras av och jag har ofta undrat, hur ser deras betesboxar ut? Eftersom jag är rätt dålig på att gissa så kom jag fram till att det är bättre att jag frågar dem. Trevligt nog så svarade flertalet av dem och deras svar kommer jag regelbundet, fram tills Sportfiskemässan i mars, att presentera här på Betesboxen i intervjuserien ”Betesboxen Intervjuar”.

Med 3 dagar kvar till Sportfiskemässan i Kista avslutas min intervjuserie med Kevin Möller som är en av ägarna av Sportfiskegiganten Malmö, i mitt tycke, Sveriges bästa sportfiskebutik. Det finns givetvis många förbannat bra butiker runt om i Sverige men Giganten sticker ut och anledningarna till att jag fastnat för butiken är framförallt, service, kunnande och bemötande. Kevin Möller som person är även en stor anledning till att jag handlar det mesta av mina fiskeprylar där. Jag har aldrig någonsin fått ett dåligt råd av Kevin, han är alltid generös med sina tips och hans kunnande sträcker sig över många fiskemetoder. Att han dessutom är en förbannat duktig fiskare själv gör knappast saken sämre. Många stora karpar har fått syna hans karpmatta, vissa av dem så stora att de registrerats som Svenskt Rekord! Gissa om jag var nyfiken på hur Kevin resonerar kring betesboxar och sportfiske!      

Kevin Möller med en av Sveriges vackraste megakarpar,
”Rebecka" på 20,5 kg

 FAKTA:
NAMN: Kevin Möller      
BOR: Malmö
YRKE: Delägare i Sportfiskegiganten
FISKAT SEN: Barnsben
BLOGG/HEMSIDA: www.sportfiskegiganten.se

Minns du när du fiskade för 1:a gången?
-       Det har jag inget minne av dessvärre. Häromåret hittade jag dock teckningar från dagisåren där jag avbildat min pappa sittandes bakom spöet i jakt på plattfiskar vid klassiska ”Gröna räcket” på Ön i Limhamn.

Vilket var Nappet med stor N som gjorde att du visste att du var fast i fisket?
-       En gädda min far fångade på runt 5 kg vid en semester i Stockholms skärgård etsade sig fast på min näthinna. Jag var gissningsvis runt 7 år och fisken såg i mina ögon gigantisk ut. Den förblir oförglömlig! Just under samma dag var jag stolt som en tupp eftersom jag hade lärt mig kasta med haspelrulle för första gången.

Ungefär när förstod du att sportfisket skulle bli en viktigare del av livet än du trodde?
-       Ganska sent, någon gång under gymnasietiden. Då föddes mitt intresse för karpfiske som snart utvecklade sig till en passion. I samma veva började jag jobba extra i sportfiskebutik och då blev fisket vardag för mig.

Ditt allra bästa fiskeminne?
-       Min karpfiskesäsong år 2008 är svår att förtränga. Fisket på hemmaplan rullade på i en rasande takt och vid årets slut hade jag tre olika fiskar över 20 kg, däribland ett svenskt sportfiskerekord, på samvetet. De ljuva nätterna bakom spöna vid Bysjön lär heller inte rymma från minnet i första taget. Under tiden jag fiskade i sjön erbjöd den allt jag kunde önska mig. Häftig miljö, mystik, spänning och stora svårfångade karpar.

 Stor och ståtlig fjällkarp som Kevin fångade i Rio Ebro i vintras.
Vikten fastställdes till 21 kg

Vad har du för anknytning och relation till sportfisket idag?
-       Jag har direkt anknytning till det via mitt arbete, i minst åtta timmar varje dag. Det är otroligt stimulerande att syssla med sin största hobby även i yrkeslivet. Att gå till jobb och tillgodose fiskesugna kunders behov är något jag verkligen brinner för.

Inom sportfisket, vad är du stoltast över?
-       Riktas frågan till mitt personliga sportfiskeutövande är jag både stolt och tacksam över att ha haft möjligheten att fiska efter och ha fångat några av landets största karpar. Affärsmässigt är det utav tvekan att ha varit med och byggt upp en utav landets största sportfiskebutiker. Det har i skrivande stund varit en snart sju år lång resa fylld av allt mellan glädje och hårt arbete. Ett kvitto på vårt slit fick vi i slutet av 2012 då det högt ansedda sportfiskemagasinet, Tackle Trade World, utnämnde oss till södra Sveriges bästa sportfiskebutik. Pratar vi det svenska sportfisket i allmänhet så är jag stolt över utvecklingen när det kommer till etik och moral, som verkligen tagit ett stort steg framåt. Sett under en 10-årsperiod tycker jag förbund, leverantörer och övriga aktörer i branschen har gjort ett bra jobb i att påverka med sunda värderingar. Jag tänker bland annat på att främjandet av catch & release och att vi ska värna om våra vatten har nått fram till de allra flesta utövarna. 

Hur ofta fiskar du?
-       För sällan. Just nu blir det cirka 20 nätter bakom karpfiskespöna, plus lika många sporadiska spinnfiskepass av blandad karaktär per år. Jobb, samboliv och andra intressen äter tyvärr mycket fisketid.

Vilken art fiskar du helst?
-       Karp.

Någon favoritfiskemetod?
-       Bottenmete.

Minns du din första betesbox/fiskeväska? Beskriv den gärna.
-       Det var en liten svart betesbox från Abu Garcia. Den inhyste allt mellan spinnare och ihop knycklade sillhäcklor under sina verksamma år, och var oftast så pass proppfull att den knappt gick att stänga.

Har du någon särskild ordning i dina betesboxar idag? Beskriv gärna hur du sorterar.
-       Eftersom jag främst fiskar efter karp så använder jag i huvudsak väskor i olika storlekar. I dessa är min ordning näst intill manisk. Eftersom karpfiskeutrustningen fyller en normalstor bil är det viktigt för mig att ha ordning och reda i de många väskorna. Var sak har alltid sin specifika plats, vilket borgar för snabb orientering men även enkel upp- och nedpackning.

Vid ett par dygns karpfiske blir det enkelt fullpackat i både bil och båt.


Om någon annan tittade i dina betesboxar, hur tror du att de skulle beskriva dem?
-       Välorganiserade och prydligt städade.

Vilket märke på boxarna kör du med? Något favoritmärke?
-       Planos sortiment erbjuder många smarta lösningar av hög standard. Bästa kvalitet erbjuder enligt min mening japanska Meiho. Genomtänkta boxar av mycket hållbar plast!

Meiho och Plano är varumärkena Kevin rankar högst i djungeln av betesboxar.

Packar du nya ihop boxarna inför varje fisketur eller har du alltid ”färdigpackat”?
-       Vid karpfiske är alltid allting färdigpackat förutom beten, mat och annat som måste hållas färskt. När det gäller övrigt fiske är jag, precis som så många andra, köptorsk och måste fylla på eller sortera efter nya inköp vid varje fisketillfälle.

När det gäller innehållet i betesboxen, vad anser du vara viktigast, kvalitet eller kvantitet? Motivera gärna.
-       Kvalitet, utan tvekan! Klyschan som säger att man får vad man betalar för går inte att förbise, speciellt inte när det gäller betesboxens innehåll. Där förvaras det som jag anser är mest heligt och avgörande för ditt fiske. Ett bete, en krok eller ett övrigt tackeltillbehör av dålig kvalitet kan äventyra, eller rentav omöjliggöra, chanserna att fånga fisk. Allt som oftast får man betala för kvalitet, då det normalt är svårt att hitta egenskaper som motsvarar höga förväntningar i ett billigare alternativ. Vi kan ta en wobbler som exempel. Tillverkningsprocess, materialval och hur man testat wobblern är ett par kostnadsposter som ofta avspeglar sig i betets hållbarhet, rörelsemönster samt finish. Med andra ord får man i regel punga upp en slant för ett bra bete. Men givetvis finns inga regler utan undantag, det går att hitta billiga varianter av god kvalitet.

Har du ”bredd” på betena i boxarna och är redo för olika fiskemetoder eller är det bara beten som matchar fiskemetoden för dagen som du tar med dig ut?
-       Jag försöker kombinera pålitliga favoriter med intressanta jokrar. Ibland, speciellt under perioder då fisket av någon anledning är trögt, kan något helt oväntat vara vinnande.

Finns det något drag/bete i din box som du tror extra mycket på, som du litar på och som du alltid har med dig?
-       Nutrabaits Trigga-boilies har tjänat mig väl i mitt karpfiske under många år och jag tror de kommer göra så i många solvarv framöver. Att inte behöva vålla oro över sitt aktuella bete i stunder med motgång känns betryggande och än så länge har de frambringat goda resultat där jag spenderat tid.

Vad skulle du vilja fiska som du ännu inte fiskat?
-       Piraiba i Sydamerika! Efter att ha sett Natural Game Productions actionspäckade film från Surinamn blev jag helt såld. Har ni inte sett den så googla fram deras You Tube-kanal!

Någon särskild art eller target fish som gäckar dig?
-       De senaste åren har jag fiskat i olika klubbvatten med mer eller mindre utstuderade bestånd utav karp. Jag fiskar oftast ett vatten i sänder och inriktar mig på att försöka fånga de tyngsta individerna och fram till jag når mitt mål njuter jag av varje fångad fisk, oavsett storlek. När jag väl uppnått mitt mål går jag vidare till nästa planerade projekt. För många kan det antagligen låta aningen tråkigt och inrutat, men för mig ger detta tillvägagångssätt maximal fiskestimulans just nu.

Karpfiske i all ära, men Kevin praktiserar även andra typer av fiske.
18 kg tung torsk som Kevin fångade under fjolårets skreifiske på Sørøya.
I mitt tycke en fantastisk bild!

Hur ska du göra för att fånga den fisken?
-       Genom att envist nöta på. Så länge planen är klar håller jag mig till den, men givetvis tar jag avgörande faktorer som förändras i betraktelse inför varje pass. Den aktuella årstiden, vädret, temperaturen och andra väsentliga omständigheter gör aldrig det ena fiskepasset likt det andra.

Vilket konstgjort bete tar du med till en öde ö? Varför det?
-       En klassisk spinnare. Antingen i form av Abu Garcia Reflex eller någon variant av Myrans klenoder. De tenderar till att locka de mest ointresserade predatorerna till hugg!

Hur tror du att framtidens drag och beten kommer att se ut?
-       Det finns gissningsvis ingen begränsning i hur framtidens beten kommer att se ut. Den stegrande konkurrensen i branschen pressar tillverkarna till att bli ännu mer innovativa i sin produktutveckling. Ett par av de skandinaviska tillverkarna, däribland Savagear och Westin, har på senare dagar visat framfötterna ordentligt och tagit sin betesutveckling till en helt ny nivå. Den senaste trenden, att producera beten via 3D-modellering från en autentisk frusen fisk eller andra vattenlevande bytesdjur, har redan gett upphov till ett gäng fantastiskt naturtrogna beten, både när det gäller form, rörelsemönster och färg. Just denna tillverkningsprocess tror jag kommer prägla många beten framöver. Sedan ett par år tillbaka har spinnfiske efter gädda med stora beten blivit extremt populärt. Det uppskattade fisket har mynnat ut i att det idag råder fullständig beteshysteri! Grunden till hysterin är förmodligen landets alla skickliga betesbyggare som karvar, snider och gjuter handgjorda beten i trä, plast och gummi. Det ligger mycket kärlek och många moment bakom varje exemplar och eftersom de allra flesta beteskreatörer skapar sina beten som bisyssla blir produktionen ofta begränsad. Resultatet av detta har utfallit i att behovet är större än utbudet och att det finns en omättad marknad som törstar efter handgjorda gäddbeten. Fenomenet har vi på Sportfiskegiganten märkt av tydligt, då telefonerna stundtals går varma inför varje leveranstillfälle av jerk- tail- eller gummibeten från Svartzonker, JW Lures, Wolfcreek Lures, Brunnberg Lures och många andra. Beteshypen har slagit så enormt att vi för ett par månader sedan lanserade vår egen jigg, Gigantenjiggen! Webben och inte minst sociala medier har naturligtvis ett stort finger med i ovan nämnda hysteri, i och med att det är ett verktyg som alla kan använda för att tänka, tycka och yttra sig. Just beten har alltid varit ett ämne för diskussion och nu när tillgängligheten är total blir påverkan mer tydlig.

Vilket råd skulle vilja ge till nästa generations fiskare?
-       Bedriv ditt sportfiske på det vis du finner glädje. Se till att värna om fiskarna du fångar, såväl som de vattnen du utövar ditt fiske i. Låt dig inspireras av de du beundras av. Glöm emellertid inte att filtrera information och skapa din egen uppfattning. Var inte rädd att prova nya saker och experimentera. Köp så bra utrustning som din ekonomi tillåter, det blir roligare att fiska med bra prylar!

Övrigt, något du vill berätta om betesboxar som jag inte frågat om?
-       Hos oss på Sportfiskegiganten kan du inhandla alla möjliga betesboxar. Vi har otaliga märken, modeller, storlekar och utförande som passar alla plånböcker. Vi har givetvis mycket mer än betesboxar i vår 640 kvadratmeter stora butik. I vårt breda sortiment ser vi till att erbjuda kvalitetsprylar till alla möjliga typer av sportfiske. Det kvittar om du behöver ett paket beteslås, en schysst spinnfiskeutrustning eller fullutrusta din trollingbåt – vi har nästan allt och gör vårt yttersta för att tillfredsställa alla behov!

 Storleken har ingen betydelse!
Denna sagolikt vackra fjällkarpen från Bysjön bevisar det.

Tack för din medverkan, Kevin!
Vill ni följa Kevin och Sportfiskegigantens fiske så klicka in er på deras blogg: http://www.sportfiskegigantensblogg.se/
Har ni vägarna förbi Malmö så rekommenderar jag starkt ett besök i deras butik!

Tack!
Detta var den sista intervjuen i serien inför Sportfiskemässan. Jag vill passa på att ge er alla ett stort tack för att ni ställt upp! Frallan, Cecilia Grönberg, Daniel Demeter, Fredrik Renz, Björn Tunmats, Eric Hansen, Henrik Olsson och Calle Larsson, hoppas att vi ses på Sportfiskemässan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar