onsdag 5 februari 2014

Skånsk is…

All dressed up and no were to go… Ja, så kände det i söndags. Jag hade packat pulkan, gjort nya vippor och laddat upp inför säsongens första ismete. Allt var förberett när de kommer, Plusgraderna. Med sig hade de sin störiga kompis Regn. Regn och Plusgrader, Isens ovänner. Jag visste hur det skulle sluta men hoppet är det sista som överger mig så körde jag ändå iväg för att testa tjockleken på isarna i området. Förgäves, testade två sjöar men det fanns inte en Janne att de skulle bära mina 112 kg plus fullpackad pulka.

Ismetesprylarna som aldrig kom till användning.

Inget att göra, jag hade tyvärr inte tiden att bege mig norrut mot kallare breddgrader så jag körde hem igen och gick rakt på plan B: fiska havsöring. En stund senare står jag i vadarstövlarna och tittar ut över sydkusten. Det enda jag ser är is, massor av is och jag kan inte låta bli att tänka att livet är bra ironiskt. Där jag vill ha is finns ingen is och där jag inte vill ha is finns massor av is! Jag gjorde ett tappert försök men det var som att fiska i en nyblandad drink, is och sörja överallt och det enda jag fick med mig hem var lite annorlunda foton över den skånska kusten. Nu kan det lika gärna bli vår så att båtfisket kan komma igång igen, sådana här dagar så rycker det ju rätt bra i göstarmen!

Smygehuk.

Skåre.

Fredshög.

Lomma.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar