söndag 9 februari 2014

Betesboxen intervjuar Fredrik Renz

Betesbox? Vad tänker du på när du hör ordet betesbox? Minns du kanske din första betesbox? Alla fiskare har en, vissa har flera och några har massor av dem. Jag har själv ett 10-tal som jag använder regelbudet och jag gillar att sortera, fixa och pilla med dem. Jag gillar även att titta i andras betesboxar. Att diskutera drag, beten, prylar och tänk är alltid kul! Men hur har andra det? Dom som kan fiska? Det finns flertalet duktiga sportfiskare som jag följer och inspireras av och jag har ofta undrat, hur ser deras betesboxar ut? Eftersom jag är rätt dålig på att gissa så kom jag fram till att det är bättre att jag frågar dem. Trevligt nog så svarade flertalet av dem och deras svar kommer jag regelbundet, fram tills Sportfiskemässan i mars, att presentera här på Betesboxen i intervjuserien ”Betesboxen Intervjuar”.

FAKTA
NAMN: Fredrik Renz       
BOR: Staffanstorp
YRKE: Kock och egen företagare
FISKAT SEN: Aktiv sedan 6 år tillbaka
BLOGG/HEMSIDA: -
SPONSOR/TEAM: Team Svartzonker

Fredrik med en mäktig 10+.
Minns du när du fiskade för 1:a gången?
-       Fick skjuts av min mamma till Falsterbo kanalen med mitt nya spö som tioåring. Efter första kastet gick linan av. Det blev en lång promenad hem med krokodil tårar, några dagar senare landas den första skrubban! 

Vilket var Nappet med stor N som gjorde att du visste att du var fast i fisket?
-       För 6 år sedan började jag fiska igen, blev helt galen det var som om jag var nykär. 4 månader senare var 12:an landad på mete med mört en fin september morgon.   

Ungefär när förstod du att sportfisket skulle bli en viktigare del av livet än du trodde?
-       Sportfisket blev min livsstil ganska omgående, det handlar inte bara om stora fiskar, det är så mycket mer! Båt och utrustning ska var i topp trim, krokarna ska vara slipade och tafsen ska vara färsk osv. Såklart alla fiskevänner får man inte glömma. 

Ditt allra bästa fiskeminne?
-       Min första spinn 10:a är ett härligt minne. Men det bästa var när jag krokade en fin 108 centimeters braxgädda i Stockholmsskärgård. Den glädjen Mr Svartzonker gav mig är oförglömlig efter en mycket svårfiskad dag.

Vad har du för anknytning och relation till sportfisket idag?
-       Driver mitt lilla företag Renz sportfiske som jag hoppas ta nästa steg med. Såklart så fiskar jag så mycket jag kan.

Inom sportfisket, vad är du stoltast över?
-       Jag är stolt över att vara en del av Svartzonker, som testfiskare och försäljare. För några veckor sedan släppte jag och Jörgen Segerstein Sportfiskegigantens jigg ”Gigantenjiggen”. Efter många om och men så blev den som vi ville ha den. Vårt mål med jiggen är att den ska vara lättfiskad och lättriggad. Testfisket med Gigantenjiggen har varit galet bra med massor av landad gädda.

Gigantenjiggen, en killer!

Hur ofta fiskar du?
-       Förra året fiskade jag mer än 130 pass så många blir det inte i år.

Vilken art fiskar du helst?
-       Gädda men även lite borre då och då, med familjen blir det torskfiske.

Någon favoritfiskemetod?
-       Spinnfiske inget annat.

Minns du din första betesbox/fiskeväska? Beskriv den gärna.
-       Brun och beige fiske box i plast med bärhandtag.

Har du någon särskild ordning i dina betesboxar idag? Beskriv gärna hur du sorterar.
-       Mcrubber, BigMcrubber, beshad, BigTail grub bor i två boxar. Mctail och Jonnystail har jag i beteshink, har även en låda med special beten. Har en mindre box med extra krokar. Har även en IKEA zipp påse med extra svansar, paddlar mm.

Om någon annan tittade i dina betesboxar, hur tror du att de skulle beskriva dem?
-       Välfyllda, välorganiserade och med ett brett sortiment.

 Vilket märke på boxarna kör du med? Något favoritmärke?
-       Fox

Packar du nya ihop boxarna inför varje fisketur eller har du alltid ”färdigpackat”?
-       Har två väskor färdig packade en för å och en för grundvattenfiske, (hav och insjö) men när jag kör vadarfiske så har max 10-15 bete med mig så det går snabbt att packa ihop.

Fredrik i vadarstövlarna med en fin höstgädda. 

När det gäller innehållet i betesboxen, vad anser du vara viktigast, kvalitet eller kvantitet? Motivera gärna.
-       Såklart med kvalité, men vad är kvalité, även en no name wobbler kan fånga många gäddor. Förra våren blev jag total krossad av min vän Dennis Davidsson, som fiskade med ett 29kr bete, ett riktigt skit bete.

Har du ”bredd” på betena i boxarna och är redo för olika fiskemetoder eller är det bara beten som matchar fiskemetoden för dagen som du tar med dig ut?
-       Vilket humör gäddan är på vet man inte hemma. Så det gäller att ha bredd på boxarna såklart. Jag har beten som väger allt från 40-230gram hårda som mjuka. Helst fiskar jag ”rakt” (spinnbeten), men visa dagar är jerk överlägset. Man ska inte glömma att färg val är en stor del i lyckat fiske. Jag fiskar med mycket färg i låga vatten temperaturer. Vid varmare vatten är det oftast dovare färger som brukar gälla. Inga regler utan undantag!!!    

Finns det något drag/bete i din box som du tror extra mycket på, som du litar på och som du alltid har med dig?
-       En McTail med silvrig paddel ”McPaddel” i Tiger gös. Som ska fiskas hårt precis under ytan med mycket twist med små tempoväxlingar utan spinnstopp. Galna hugg!!

Vad skulle du vilja fiska som du ännu inte fiskat?
-       Mal i Frankrike men den ska spinnfiskas.

Någon särskild art eller target fish som gäckar dig?
-       Inte som art men ett vatten, mitt hemmavatten, har jag ingen tio+are än.

Hur ska du göra för att fånga den fisken?
-       Har haft kontakt med rätt fisk men har inte haft marginalerna på min sida. Det handlar bara om fiske timmar och den kommer fångas i år.

Vilket konstgjort bete tar du med till en öde ö? Varför det?
-       JonnysTail som är modifierad med en BigTail. Perfekta spinnbete som tåler både låga och höga hastigheter, betet har en stor profil.

Hur tror du att framtidens drag och beten kommer att se ut?
-       Trender kommer och går, för tillfället så är det gummi tider. Till våren kommer många nya gummibeten från olika varumärken. Svartzonker släpper McRubber och Bigtail grub. Nästa trend blir nog Wobblers av något slag… I vår lanserar vi en ny version av McTail som kommer tillverkas i USA hos Renegade Manufacturing LLC Miltona, dom kommer producera alla våra hårda beten. Mctail VS.2 tillverkas solid ABS Plast som handgjuts i ett stycke med genomgående Wire. Handviktas, handmålas och handlackas. McTail VS.2 är handgjord, kommer ha samma beteende som en trä McTail.

Vilket råd skulle vilja ge till nästa generations fiskare?
-       Ha tålamod, hitta din stil och utveckla ”din” fiske teknik. Det viktigaste, fiska för att det är roligt och inget annat. Stora fiskar är en bonus, värna om dina fiskar och vatten.    

Betesboxen tackar dig för dina svar, Fredrik! 
Nästa vecka är det Björn Gösjägaren Tunmats som levererar svaren.



.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar