söndag 23 februari 2014

Betesboxen intervjuar: Erik "Piscatus" Hansen.

Betesbox? Vad tänker du på när du hör ordet betesbox? Minns du kanske din första betesbox? Alla fiskare har en, vissa har flera och några har massor av dem. Jag har själv ett 10-tal som jag använder regelbudet och jag gillar att sortera, fixa och pilla med dem. Jag gillar även att titta i andras betesboxar. Att diskutera drag, beten, prylar och tänk är alltid kul! Men hur har andra det? Dom som kan fiska? Det finns flertalet duktiga sportfiskare som jag följer och inspireras av och jag har ofta undrat, hur ser deras betesboxar ut? Eftersom jag är rätt dålig på att gissa så kom jag fram till att det är bättre att jag frågar dem. Trevligt nog så svarade flertalet av dem och deras svar kommer jag regelbundet, fram tills Sportfiskemässan i mars, att presentera här på Betesboxen i intervjuserien ”Betesboxen Intervjuar”.

Denna vecka är det trevlige Eric ”Piscatus” Hansen som svarar på mina frågor. Erik är en mångsysslare och naturlig inspiratör inom sportfiske. Jag själv inspireras över hans bredd: allt ifrån hans egenhändigt tillverkade vobblers, till hans drop-shot fiske, till hans abborrfiske, till hans hemsida (där Betesboxen har hämtat mycket inspiration från). Erik har fiskat i många år och jag ville absolut veta hur han resonerar kring beten och betesboxar!

FAKTA OM DIG
NAMN: Eric Hansen      
BOR: Hyltebruk
YRKE: Sjukpensionär
FISKAT SEN: Sedan mååånga år ;)
BLOGG/HEMSIDA: www.piscatusfishing.se
SPONSOR/TEAM:  FKP-Gear och Jensen&Celander får man väl se som sponsorer, samt lite stöd från Westgear som har Alumacraft båtarna. Annars är vi öppna för förslag om någon vill hjälpa oss!

Erik med sin favoritfisk, en fet abborre!

FRÅGORNA:
Minns du när du fiskade för 1:a gången?
-       Kommer inte ihåg när jag fiskade första gången, skulle tro att det var det gamla vanliga att man stod med spö och metade abborre vid någon sjökant.

Vilket var Nappet med stor N som gjorde att du visste att du var fast i fisket?
-       Återigen ett ointressant svar men jag har väl alltid tyckt det bästa med fisket är att ha kul, men jag kan tänka mig att det var när farsan tog ut mig i unga år på isen för lite abborrfiske.

Ungefär när förstod du att sportfisket skulle bli en viktigare del av livet än du trodde?
-       Fiskade väldigt mycket innan jag blev typ 18 år för att sedan lägga ner det till förmån för mycket annat man gör i ungdomen, sedan plockade jag upp fisket igen för typ drygt 10 år sedan och då fastnade jag på riktigt.

Ditt allra bästa fiskeminne?
-       Kan vara när man var ute på Fladen i unga år när pappa tog med mig på dagsturer, jäkligt skoj och på den tiden fanns det ju gott om fisk i haven.

Vad har du för anknytning och relation till sportfisket idag?
-       Min relation till fisket är väldigt viktig då det är ett andningshål för mig, är sjuklig och de gånger man kommer ut så glömmer man bekymmer och lever för stunden.

Inom sportfisket, vad är du stoltast över?
-       Svår fråga. Vet inte vad jag ska svara på det men jag är stolt över mina fiskepolare, med dem så kan man prata om allting samt få hjälp när man behöver det och även hjälpa till om det skulle behövas.

Hur ofta fiskar du?
-       Jag fiskar så ofta kroppen tillåter det, är som många vet sjuklig och vill gärna ha med mig en kompis på sjön av olika orsaker. Så där går isfisket bort på grund av att det är kallt, en del att släpa på och plus att jag ofta blir sämre på vinterhalvåret.

Vilken art fiskar du helst?
-       Oj, det är väl abborre som har haft prio ett de sista åren. Det är ju så jäkla kul att jigga, spinna eller dropshotta abborre, har kört mycket med ytbeten sista året och det kan jag rekommendera till både abborre och gäddfisket.

Någon favoritfiskemetod?
-       Det är väl jiggfisket efter abborre samt ytbetesfisket.

Minns du din första betesbox/fiskeväska? Beskriv den gärna.
-       Inte en aning, kan tänka mig att det var en plastlåda av något slag.

Har du någon särskild ordning i dina betesboxar idag? Beskriv gärna hur du sorterar.
-       Har en fruktansvärt bra ordning hemma och i början av fisket, sedan under fisket så går det utför med det hela. Brukar inte lägga tillbaka jiggarna/betena där jag tagit dem om man säger så. Annars så är det i storlek/färg ordning.

Om någon annan tittade i dina betesboxar, hur tror du att de skulle beskriva dem?
-       Väldigt bra beten samt kanske för mycket enligt en del, men jag har ändå dragit ner betesdelen. Jag brukade ha med mig 2 väskor med beten för abborrfisket med vardera 4 stora lådor i var, nu har jag dragit ner det till en Planolåda med jiggar för dropshot och jiggfiske samt en Planolåda för spinnfisket.

En av Eriks boxar, laddad med heta jiggar för abborrfisket!

 Vilket märke på boxarna kör du med? Något favoritmärke?
-       Det får nog bli Plano med gångjärnslåsen, de håller bra och har funkat i alla år.

Packar du nya ihop boxarna inför varje fisketur eller har du alltid ”färdigpackat”?
-       Mina grejer är alltid färdigpackade så det är bara att ta rätt väska och sedan dra iväg mot fisket.

När det gäller innehållet i betesboxen, vad anser du vara viktigast, kvalitet eller kvantitet? Motivera gärna.
-       Kvalitet, finns inte mycket att orda om men det lönar sig oftast i längden.
Men det beror också på vad för något man köper, en del jiggar kan var billiga och ändå fånga bra med fisk. Gäller det t ex kläder så bör man satsa på bra grejer som håller och fungerar i många år, inget kul att bli blöt och frysa häcken av sig redan i början av fisket.

Har du ”bredd” på betena i boxarna och är redo för olika fiskemetoder eller är det bara beten som matchar fiskemetoden för dagen som du tar med dig ut?
-       Jag har en liten bredd under fisket, jag har nästan alltid en låda med blandade beten i båten liggandes samt något extra spö. Skulle man se att det vakar väldigt mycket vid ytan så har jag spö och beten för ytfisket som kan plockas fram vid behov.

Finns det något drag/bete i din box som du tror extra mycket på, som du litar på och som du alltid har med dig?
-       Jag har ett par beten som fungerar extra bra för mig, men om dessa är extra bra eller man har lärt sig att fiska med dem är svårt att säga. Men vissa beten ger man extra tid i vattnet och då får man ju mer fisk på dem också.

Vad skulle du vilja fiska som du ännu inte fiskat?
-       Min dröm är bassfiske nere i Europa eller USA, vet inte varför jag fastnat för det fisket men det ser så jäkla kul ut. Hade jag hamnat i en båt och börjat spinna efter bass skulle jag vara oerhört nöjd, behöver inte köpa direkt annorlunda utrustning heller utan jag har ju det mesta som behövs. Men i o f s, hade jag hamnat i USA och i en båt med det fisket hade man väl handlat på sig beten bara för att. Glad gubbe.

Någon särskild art eller target fish som gäckar dig?
-       I år så kommer vi att dra ut båten på äventyr vid våra kuster och även lite vertikalfiske efter röding, just rödingfisket ska bli spännande och det fisket är planerat in med "Carlo" som är sjukt duktig på det fisket.

Hur ska du göra för att fånga den fisken?
-       Det får bli med hjälp av Carlo samt väldigt massa tubfiske (You Tube).

Vilket konstgjort bete tar du med till en öde ö? Varför det?
-       Möjligen en krok och lina sedan är man klar för fisket, agn finns överallt i form av musslor, krabbor osv.

Hur tror du att framtidens drag och beten kommer att se ut?
-       I stort sett likadana, möjligen att de kommer att se oerhört naturtrogna ut i färg och form.

Vilket råd skulle vilja ge till nästa generations fiskare?
-       Ha kul! Många glömmer bort att fisket ska vara kul och stirrar sig blinda på att slå rekord eller att de ska ha värsta utrustningen, ta hem en matfisk eller två, ser man en kille på bild med en fin matfisk så låt han ta hem den och gör likadant själv. Märker att det finns individer på nätet som gapar som satan över en död gädda men sedan inte ser problemet med att meta upp denna gädda med en betesfisk som ärligt talat går en rätt jävlig död till mötes.

Ett hett tips är att söka upp Erik i Westgears monter på Sportfiskemässan.
Där kommer han att visa upp sin nya, grymma fiskebåt!

Tack för din medverkan! Vill ni följa Erik och hans fiske så föreslår jag att ni söker upp Piscatus på Facebook eller klickar er in på Eriks hemsida: 
www.piscatusfishing.se 

Nästa helg kommer nästa intervju, då hör vi vad Henrik ”Fishing in Sweden” Olsson säger om fiske, beten och betesboxar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar