söndag 16 februari 2014

Betesboxen intervjuar Björn ”Gösjägaren” Tunmats

Betesbox? Vad tänker du på när du hör ordet betesbox? Minns du kanske din första betesbox? Alla fiskare har en, vissa har flera och några har massor av dem. Jag har själv ett 10-tal som jag använder regelbudet och jag gillar att sortera, fixa och pilla med dem. Jag gillar även att titta i andras betesboxar. Att diskutera drag, beten, prylar och tänk är alltid kul! Men hur har andra det? Dom som kan fiska? Det finns flertalet duktiga sportfiskare som jag följer och inspireras av och jag har ofta undrat, hur ser deras betesboxar ut? Eftersom jag är rätt dålig på att gissa så kom jag fram till att det är bättre att jag frågar dem. Trevligt nog så svarade flertalet av dem och deras svar kommer jag regelbundet, fram tills Sportfiskemässan i mars, att presentera här på Betesboxen i intervjuserien ”Betesboxen Intervjuar”.

Femte man ut i intervjuserien är Björn Tunmats, även känd på Facebook som ”Gösjägaren”. I höstas träffade jag Björn i Småland tillsammans med den vertikalfiskande "Ljungbyligan". Inte nog med att Björn är en rolig och trevlig prick, han är dessutom helt brinnjävlig på att skjuta pelagisk gös! Jag har inspirerats av honom i ett par år nu, han var t ex en av de första som började lägga upp filmer om det pelagiska prickskyttet på tuben och han är tack vare dessa filmer en stor bidragande orsak till att jag själv fastande för denna fiskemetod. Föga förvånande ville jag veta mer om honom!

Björn med en av hans otaliga vertikalgösar fångade i mellanvattnet.

FAKTA
NAMN: Björn Tunmats    
BOR: Örebro
YRKE: Lastbilschaufför
FISKAT SEN: 7-8-års åldern
SPONSOR/TEAM: Team Westin

 Minns du när du fiskade för 1:a gången?
-       Jag minns nog inte första gången men jag och min pappa var ofta ute och metade abborre vid våra risvasar ifrån vår träeka. Det fanns en motor till den men den använde vi aldrig. Metspöna gjorde vi av trä ifrån hassel, flötena var av röd/vit sort eller av vinkorkar. Sänkena var gammal kabelisolering av bly och krokarna var så slöa att jag idag undrar hur vi fick fast fisken.

Vilket var Nappet med stor N som gjorde att du visste att du var fast i fisket?
-       I tidiga år var det nog någon av alla de gäddor som jag spinnfiskade upp, men det hugg som fick mig att rikta mitt fiske till stor del på gösen var när jag en sen kväll i juni hittade en ny grynna att fiska abborre på. Efter flera fina abborrar på min reflexspinnare så tog det plötsligt tvärstopp och efter en kamp så kunde jag håva en gös på drygt 2 kg vilket var en enorm gös i mina ögon. Jag hade då endast fångat en gös på några hekto tidigare

Ungefär när förstod du att sportfisket skulle bli en viktigare del av livet än du trodde?
-       Den sommaren jag nämnde ovan så fångade jag och min vän Tomas många gösar och abborrar på nattfiske på grynnorna, så då var man fast och började tokhandla alla möjliga beten och nya fiskeprylar.

Ditt allra bästa fiskeminne?
-       På 80-talet började man plantera in regnbåge i Svartån i Örebro och där satt Tomas och jag på dagarna och metade. Efter en hel eftermiddags och kvälls fiske utan att få någon tjurig regnbåge, så vi svidade om och gick på krogen istället. Väl där så längtade vi redan tillbaka till vattnet och snart satt vi där och metade igen. På morgontimmarna så föreslog jag att vi skulle ta en tur ut på min sjö och jaga gädda, så termosarna laddades om med kaffe. Vi fick några små gäddor på de få vobbler och skeddrag jag hade i min draglåda. Framåt lunch hade vi ju varit uppe i 24 timmar när vi pratade om att de gamla fiskegubbarna fångade gös på ballanspirk. Efter en snabb vända in till den lokala fiskebutiken Östlunds så hade vi nu pimpelspö och pirk. Vi pimplade i timtal i varenda håla vi kunde hitta utan att få någon gös. Till slut efter att varit vaken 36 timmar så somnade jag utslagen och sov 12 timmar. Detta är mitt längsta fiskepass och bästa fiskeminne.

Vad har du för anknytning och relation till sportfisket idag?
-       Sportfisket är mitt största intresse och dominerar mer eller mindre min vardag på ett eller annat sätt. Jag pratar fiske med alla jag vet är det minsta fiskeintresserade.

Inom sportfisket, vad är du stoltast över?
-       Att jag provat och behärskar mer eller mindre bra de flesta fiskemetoder. Spinnfiske, flugfiske, mete, specimenmete, trolling mm... Det enda jag aldrig provat är att havsfiska men det hoppas jag få prova någo gång också. Resultatet av detta breda fiske blir ju tyvärr min överfulla garderob.

Hur ofta fiskar du?
-       Från april till oktober blir det 3-5 ggr i veckan beroende på hur vädret är.

Vilken art fiskar du helst?
-       Gös

Någon favoritfiskemetod?
-       Allt fiske som bedrivs med spöet i handen och helst med jigg.

Minns du din första betesbox/fiskeväska? Beskriv den gärna.
-       Den var av plast och av märket ABU. När man öppnade den var det en våning med fack och under fanns det plats för mer utrustning. Där hade jag Myrans röda betesaskar med både spinnare och andra tillbehör.

Har du någon särskild ordning i dina betesboxar idag? Beskriv gärna hur du sorterar.
-       Jag har färgglada beten i en ask och mera diskreta färger i en annan. Jag sorterar även i storlekar och rörelsemönster. Många boxar blir det men två av dem får alltid följa med ut och de andra olika åker med om fisket verkar osäkert vilken metod som ska provas.

Om någon annan tittade i dina betesboxar, hur tror du att de skulle beskriva dem?
-       Jag vet att jag alltid har för mycket beten och tillbehör med mig, så en vanlig kommentar är ”Vad ska du med alla grejer till”. Oftast kommer sen följdfrågan har du en 30-grams jiggskalle eller har en passande stinger.

Vilket märke på boxarna kör du med? Något favoritmärke?
-       Några är Plano 3700 och 3730 men favoritboxen vet jag inte vad det är för märke men den har samma längd och bredd som en 3700 men bara hälften så hög och blir då mycket lättöverskådlig. Det ska bli intressant att se Westins nya förvaringsväskor, som när jag såg dem i höstas verkade mycket genomtänkta ut.

I Björns fiskeväska har allt sin plats och han behöver aldrig leta efter något.

Packar du nya ihop boxarna inför varje fisketur eller har du alltid ”färdigpackat”?
-       Alla boxar är färdigpackade men som jag nämnde tidigare så får olika boxar åka med ut olika dagar.

När det gäller innehållet i betesboxen, vad anser du vara viktigast, kvalitet eller kvantitet? Motivera gärna.
-       Kvalitét är naturligvis viktigt för mig för när något brister där så kanske man förlorar drömfisken, och som de flesta andra har jag lärt mig den hårda vägen genom linor som brustit, beteslås som öppnat sig och krokar som gått av.

Har du ”bredd” på betena i boxarna och är redo för olika fiskemetoder eller är det bara beten som matchar fiskemetoden för dagen som du tar med dig ut?
-       Bara beten som matchar fiskemetoden.

Finns det något drag/bete i din box som du tror extra mycket på, som du litar på och som du alltid har med dig?
-       Som sponsrad så måste jag ju nämna Westin Twin Teez i olika färger med tillhörande RoundUp jiggskalle. Den har gett mig många fina gösar. Jag har två ytterligare boxar med blandade jiggar av andra märken som också får åka med ut när jag vet att fisket är extra trögt och det ibland behövs en liten eller extra stor jigg.

Vad skulle du vilja fiska som du ännu inte fiskat?
-       Havsfiske

Någon särskild art eller target fish som gäckar dig?
-       En riktigt stor abborre vore kul att fånga eller i alla fall större än mitt nuvarande PB på 1570 gr

Hur ska du göra för att fånga den fisken?
-       Jag får nog fiska i andra vatten än mitt eget då abborrar över kilot är sällsynta där.

Vilket konstgjort bete tar du med till en öde ö? Varför det?
-       En spinnare för att detta bete lockar så många olika arter.

Hur tror du att framtidens drag och beten kommer att se ut?
-       Jag tror att mjuka beten kommer att dominera det mesta fisket till stor del.

Vilket råd skulle vilja ge till nästa generations fiskare?
-       Lägg mycket tid på att lära dig ditt vatten hur botten ser utan att fiska hela tiden. Lyssna på de gamla fiskegubbarna även om de kanske gärna överdriver sina fångster så vet de ofta många bra fiskeplatser. Ta väl hand om fisken och släpp tillbaka de du inte ska äta.
 
En helt vanlig bild på Björn, allt som oftast med en grann gös i händerna.

Tack för dina svar, Björn!
Vill ni följa Björns fiske så ratta in på hans YouTube-kanal. Där finns massor av intressanta filmer: www.youtube.com/user/MrPerchie

I slutet på veckan släpper jag nästa intervju, då med Eric "Piscatus Fishing" Hansen.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar