måndag 24 februari 2014

Ibland når man hela vägen fram men ändå inte...

I går kväll hade jag bestämt mig för att köra ett kvällspass i Malmö Kanal efter jobbet, i vanlig ordning för att försöka höja mitt PB på 1,1 kg på abborre. Ryktet på stan sa att det kommit upp en hel del +kilot fiskar den senaste tiden och jag ville verkligen vara med och leka när fisket och vädret väl är bra. Efter en resultatlös timmes fiske kommer vapendragaren Christoffer Larsson ner till vattnet för lite gött fiskesnack. Strax därpå känner jag att det sprallar till på mitt dropshot-tackel! Mothugg! Fast fisk men det känns väldigt skumt i spöet, där är förvisso fisk på men den beter sig inte alls som en abborre brukar göra och jag hör Chrisse gissa på att jag nog fått en liten öring. Till vår förvåning ser vi sekunderna senare att jag lyckats felkroka en större abborre i den bakre delen av fisken, strax innan stjärtfenan. Chrisse hjälper mig med både landning och fotografering och när vi väger och mäter fisken så visar den upp prydliga 1.3 kg fördelat på 46 cm. Ett klockrent PB - OM det inte hade varit för den lilla, lilla detaljen att jag faktiskt felkrokat den!! Jag är ändå glad att jag fått fånga en sådan fin fisk och få se den simma tillbaks oskadd men jag är samtidigt aningen bitter för att jag inte kan räkna den som ett nytt PB. Överlag var det stendött i kväll, alla jag pratade med hade bompass men senare i veckan ska ge kanalen ett nytt försök! Där simmar ju ett PB och väntar på mig... 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar