torsdag 23 januari 2014

Betesboxen intervjuar: Marcus ”Frallan” Fransson

Betesbox? Vad tänker du på när du hör ordet betesbox? Minns du kanske din första betesbox? Alla fiskare har en, vissa har flera och några har massor av dem. Jag har själv ett 10-tal som jag använder regelbundet och jag gillar att sortera, fixa och pilla med dem. Jag gillar även att titta i andras betesboxar. Att diskutera drag, beten, prylar och tänk är alltid kul! Men hur har andra det? Dom som verkligen kan fiska? Det finns flertalet duktiga sportfiskare som jag följer och inspireras av och jag har ofta undrat, hur ser deras betesboxar ut? Eftersom jag är rätt dålig på att gissa så kom jag fram till att det är bättre att jag frågar dem. Trevligt nog så svarade flertalet av dem och deras svar kommer jag regelbundet, fram tills Sportfiskemässan i mars, att presentera här på Betesboxen i intervjuserien ”Betesboxen Intervjuar”.

Först ut i denna intervjuserie är Marcus Frallan Fransson. En kille som jag följt ett tag och som verkligen vet hur man bänder fisk! Jag kommer själv inte över 6 kilosgränsen på gös och får kämpa för varje fisk medan Marcus å andra sidan drar storgös i parti och minut. Han får det hela att verka så himla enkelt och han har en grym snittvikt på sina fiskar. Det imponerar! Klart som tusan att jag ville veta mer om honom och hans betesboxar!



FAKTA
NAMN: Marcus Fransson                     
BOR: Rydaholm
YRKE: Kock
FISKAT SEN: 5-6 års ålder
SPONSOR/TEAM: Team Westin

Minns du när du fiskade för 1:a gången?
-       5-6 år gammal och metade abborre i en liten damm tillsammans med en kompis som bodde där.

Vilket var Nappet med stor N som gjorde att du visste att du var fast i fisket?
-       Första abborren jag metade upp var givetvis ett startskott men just något särskilt napp som gjorde att jag var fast vet jag inte. Det växte fram och ju mer man fiskar ju roligare blir det.

Ungefär när förstod du att sportfisket skulle bli en viktigare del av livet än du trodde?
-       7-8 år sedan tog det bra fart och jag började fiska mer och mer.

Ditt allra bästa fiskeminne?
-       Tycker det är svårt att sätta fingret på just ett specifikt tillfälle, finns många trevliga stunder att minnas tillbaka över. Från både mina egna fångster samt mina fiskevänners.                                              

Vad har du för anknytning och relation till sportfisket idag?
-       Det är det man brinner för och det snurrar fiske i huvudet 24 timmar om dygnet.

Inom sportfisket, vad är du stoltast över?
-       Tålamodet är det oftast inget fel på.

Hur ofta fiskar du?
-       Så ofta jag kan och skulle tippa på ca 100 dagar om året.

Vilken art fiskar du helst?
-       Gös.

Någon favoritfiskemetod?
-       Pelagiskt vertikalfiske och flötestrolling efter gädda.

Minns du din första betesbox/fiskeväska? Beskriv den gärna.
-       Just den första minns jag tyvärr inte.

Har du någon särskild ordning i dina betesboxar idag? Beskriv gärna hur du sorterar.
-       Kör alla beten i Planolådor så jag tar med mig just de lådorna som jag ska använda för dagen t ex. vertikalfiske, göstrolling alt. gäddtrolling.

Om någon annan tittade i dina betesboxar, hur tror du att de skulle beskriva dem?
-       En sportfiskare skulle beskriva dem som fullt normala, en som inte förstår oss fiskare hade väl kallat det för vansinne.

Vilket märke på boxarna kör du med? Något favoritmärke?
-       Plano 3700 och 3730 är det flesta av.

Packar du nya ihop boxarna inför varje fisketur eller har du alltid ”färdigpackat”?
-       Skiftar bara olika lådor som jag tar med mig ut för det riktade fisket för dagen.

När det gäller innehållet i betesboxen, vad anser du vara viktigast, kvalitet eller kvantitet? Motivera gärna.
-       Helt klart, kvalitet! Sen hittar du snart dina favoriter som du kör extra hårt med.

Har du ”bredd” på betena i boxarna och är redo för olika fiskemetoder eller är det bara beten som matchar fiskemetoden för dagen som du tar med dig ut?
-       Tar alltid med mig för endast en metod när jag åker ut.

Finns det något drag/bete i din box som du tror extra mycket på, som du litar på och som du alltid har med dig?
-       Westins 8 tums och 6 tums till vertikalfisket, gärna i färgerna slime, bass orange, baitfish och head hunter som är bra färger som fungerar i mina vatten.

Vad skulle du vilja fiska som du ännu inte fiskat?
-       Stör i Canada.

Någon särskild art eller target fish som gäckar dig?
-       PB på gös är alltid välkommet.

Hur ska du göra för att fånga den fisken?
-       Försöka fiska så mycket som är möjligt när fisket känns hett och sen är det träning och åter träning som gör att du utvecklas och blir en bättre fiskare.

Vilket konstgjort bete tar du med till en öde ö? Varför det?
-       En liten spinnare ger ju alltid fisk.

Hur tror du att framtidens drag och beten kommer att se ut?
-       Svårt att säga men utvecklingen går framåt hela tiden och det kommer nog se mer och mer naturtroget ut och det kommer alltid komma nyheter.

Vilket råd skulle vilja ge till nästa generations fiskare?
-       Fiska för att det är roligt och ha kul!

Stort tack, Marcus för att du ställde upp!
Vill ni veta mer om Marcus – följ honom på hans trevliga blogg: http://frallansfiskeblogg.blogspot.se/

Nästa vecka fortsätter intervjuserien med Cecilia Grönberg.

1 kommentar: