tisdag 28 januari 2014

Betesboxen intervjuar: Cecilia ”Gösdrottningen” Grönberg

Betesbox? Vad tänker du på när du hör ordet betesbox? Minns du kanske din första betesbox? Alla fiskare har en, vissa har flera och några har massor av dem. Jag har själv ett 10-tal som jag använder regelbudet och jag gillar att sortera, fixa och pilla med dem. Jag gillar även att titta i andras betesboxar. Att diskutera drag, beten, prylar och tänk är alltid kul! Men hur har andra det? Dom som kan fiska? Det finns flertalet duktiga sportfiskare som jag följer och inspireras av och jag har ofta undrat, hur ser deras betesboxar ut? Eftersom jag är rätt dålig på att gissa så kom jag fram till att det är bättre att jag frågar dem. Trevligt nog så svarade flertalet av dem och deras svar kommer jag regelbundet, fram tills Sportfiskemässan i mars, att presentera här på Betesboxen i intervjuserien ”Betesboxen Intervjuar”.

Nummer två i intervjuserien är ingen mindre än Sveriges (Nordens? Världens?) gösdrottning Cecilia Grönberg. Tja, vad ska man säga? Det är väl snarare så, att om man inte imponeras och inspireras av denna skickliga sportfiskare så är det något fel på en, det är i alla fall min mening. Hon drar mer kilo gös på ett pass än vad jag drar på ett halvår. Nästan så att man börjar undra om hon har ett litet ekolod inbyggt i hjärnan…? Självklart var jag väldigt nyfiken på hennes tankar kring beten och betesboxar!    

FAKTA
NAMN: Cecilia Grönberg                     
BOR: Skutskär
YRKE: Fiskefunktionen på Länsstyrelsen Gävleborg
FISKAT SEN: Sen jag kunde gå
BLOGG/HEMSIDA: www.fisheco.se/blogggosdrottningen/
SPONSOR/TEAM: CWC

10.4 kg.
Minns du när du fiskade för 1:a gången?
-       Kan inte exakt säga att jag minns den allra första gången, men har minnen från när jag stod och metade från bryggor när jag var riktigt liten.

Vilket var Nappet med stort N som gjorde att du visste att du var fast i fisket?
-       Svårt att säga, jag var nog fast redan från början.

Ungefär när förstod du att sportfisket skulle bli en viktigare del av livet än du trodde?
-       Det har alltid varit en stor del, men det var nog när jag fick Cwc som sponsor och kom med i deras Cwc-fishingteam som det höjdes till en högre nivå.

Ditt allra bästa fiskeminne?
-       Det måste vara när jag fick min drömgös på 10.4 kg. Jag kan fortfarande bli alldeles pirrig i kroppen när jag tänker på den dagen.

Vad har du för anknytning och relation till sportfisket idag?
-       Dels ansiktet utåt som en del av CWC-fishingteam och sen att sporra andra tjejer att börja fiska och våga ta sig in i fiskevärlden.

Inom sportfisket, vad är du stoltast över?
-       Mitt engagemang och min envishet.

Hur ofta fiskar du?
-       Nu blir det inte så ofta eftersom det bara är helger jag kan och isfisket lockar inte riktigt lika mycket som båtfisket. Men på sommaren blir det minst 2-3 dagar i veckan.

Vilken art fiskar du helst?
-       Gös!!

Någon favoritfiskemetod?
-       Pelagiskt vertikal/prickskytte ligger mig varmast om hjärtat.

Minns du din första betesbox/fiskeväska? Beskriv den gärna.
-       Det var en mörkblå draglåda som min bror hade haft innan. Det var två våningar av fack som drogs fram när man öppnade lådan. Kommer ihåg att allt hamnade huller om buller om den välte.

Har du någon särskild ordning i dina betesboxar idag? Beskriv gärna hur du sorterar.
-       Jag sorterar så jag har samma modell och storlek i respektive låda. T.ex. ”Fin-s 7 tum i en eller flera och 10 tum i andra och Slug-go på samma sätt. Sen ligger övriga jiggar i andra boxar.

Om någon annan tittade i dina betesboxar, hur tror du att de skulle beskriva dem?
-       Det beror på när de tittar haha. Innan fisketuren så skulle de nog tycka det var väldigt bra ordning, men allt eftersom dagen går och efter fisketuren så skulle det nog låta annorlunda.

Vilket märke på boxarna kör du med? Något favoritmärke?
-       Jag kör med BFT.

Packar du ihop boxarna inför varje fisketur eller har du alltid ”färdigpackat”?
-       Eftersom det brukar bli lite rörigt i boxarna efter varje tur så packar jag om dem inför varje ny fisketur så det är ordning igen.

När det gäller innehållet i betesboxen, vad anser du vara viktigast, kvalitet eller kvantitet? Motivera gärna.
-       Jag tror på kvalitet. Förr brukade jag ha med alla sorter jag hade, tusen olika modeller och färger, men insåg att i slutändan så låg de flesta oanvända så nuförtiden tar jag bara med de som jag oftast haft bäst fiske på och tror mest på.

Har du ”bredd” på betena i boxarna och är redo för olika fiskemetoder eller är det bara beten som matchar fiskemetoden för dagen som du tar med dig ut?
-       Det beror lite på var jag är. I sjön där jag fiskar mest gös så har jag endast med vertikal-jiggar, men i Dalälven har jag med både beten till spinn och vertikalfiske.

Finns det något drag/bete i din box som du tror extra mycket på, som du litar på och som du alltid har med dig?
-       Ja det är min favoritjigg ”Fin-s Rainbow trout 7 tum” Den har jag nästan alltid bra fiske på.

9.7 kg.
Vad skulle du vilja fiska som du ännu inte fiskat?
-       Hälleflundra i Nordnorge och det kommer jag att få göra i sommar.

Någon särskild art eller target fish som gäckar dig?
-       Hmmm…inte vad jag kan komma på.

Hur ska du göra för att fånga den fisken?
-       När och om det händer så kommer jag att använda min envishet.

Vilket konstgjort bete tar du med till en öde ö? Varför det?
-       Oj, vilken rolig fråga Ingen aning, kanske en ”Fin-s Rainbow trout” som skulle framkalla härliga gösminnen.

Hur tror du att framtidens drag och beten kommer att se ut?
-       Det kommer nog att experimenteras med nya färger och modeller och svårt att säga på vilket sätt.

Vilket råd skulle vilja ge till nästa generations fiskare?
-       Att lyssna och ta till sig av oss äldre som har varit med ett tag när det gäller både fiske och att hantera fisken.

Övrigt, något du vill berätta om betesboxar som jag inte frågat om?
-       Inte vad jag kan komma på.

Tack för dina svar, Cecilia!
Vill ni följa Cecilia och hennes fiske så klickar ni här: http://www.fisheco.se/blogg/gosdrottningen/
Till helgen släpper jag nästa intervju, då med Daniel ”Walk the line” Demeter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar