måndag 30 december 2013

Sista passet 2013

Jahapp, då stänger vi fiskeåret 2013. Det blev två gösar och en gädda på pelagiskt vertikalfiske under gårdagens sista fiske i Sövde. Alla högg på klassikern Fox Fork Tail i färgen Stickleback. Inga storlekar att skryta med, däremot fina matfiskar och jag gav den ena fisken till Kerstin Borgström som håller i båtuthyrningen i sjön. Hon har ställt upp för mig flertalet gånger och det kändes skönt att ge tillbaks med en smaskig firre. Denna fisk var en av de få fiskar jag tagit upp under året. Blir ju så när man är fast i C & R träsket.

Svårt att fatta att detta är en solnedgång i slutet av december. Vart är kylan?
Tidigare i veckan fick jag två stycken Gigantenjiggar av Fredrik Renz. Dessa jiggar är Sportfiskegigantens egna jiggar och de har ännu inte nått butikshyllorna, de kommer först om några veckor och det var därför extra spännande att testa jiggarna. Eftersom det blåste rejält och ändå var otroligt svårt att vertikalfiska valde jag att trolla ca två timmar med jiggarna.  Tyvärr inga hugg men det betyder inte så mycket. Trolling är inte lätt i Sövde. Jiggarna däremot rör sig ruggigt fint i vattnet. De är ganska tunga, väger ca 110 gram st. men de sjunker lagom sakta och ger inte allt för mycket ”motstånd” i vattnet. Renz drar redan massor med gäddor på dem och jag lovar att de kommer att bli en hit!!

Håll koll på Gigantens hemsida om ni vill veta när deras grymma jigg kommer:
http://www.sportfiskegigantensblogg.se/design/se-giganten-jiggen-in-action/

På nyårsdagen, när baksmällan lagt sig, åker traditionellt vadarstövlarna på! Då är det tid för den efterlängtade havsöringspremiären. Ska bli intressant att se hur fisket är i år med tanke på värmen som fortfarande är kvar hos oss. Gott nytt år, gott folk!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar