måndag 23 december 2013

Då, nu, sen...

Tjaha, i morgon kommer tomten och även detta år lider så sakta mot sitt slut. Tankarna kring året som gått är många. Trots att jag en regnig dag i maj fick ett nytt PB på gös, en pelagiskt fångad 5.7 kilos mitt hemmavatten, så räknar jag inte 2013 som något vidare bra fiskeår. Rätt mediokert fiske, mycket strul, dåligt väder och de större bestarna har tyvärr lyst med sin frånvaro. Allt är dock inte elände, det finns mycket bra grejer jag tar med mig. Framförallt nya vänner och bekantskaper som jag fått inom fisket under året. För att nämna några: Den grymma ”Ljungbyligan” med bl. a Mattias Ekdahl, Ola Damberg, Zanderbrothers Andreas och Christian Nilsson, Örebroaren Björn Tunmats, Orsaboren Pontus Bengtsson och alla dom andra i ligan är t ex förbannat trevliga och duktiga på sin grej. Grymt inspirerande att festa… förlåt fiska med! Det får det gärna bli mer av! Antalet fiskande vänner på sociala medier ökade under året och blev även medlem i några nya grymma fiskegrupper. Sociala medier är för mig en riktigt bra källa för inspiration och kunskapsdelande. Listan visar några av mina favoritgrupper på Facebook. Tar även med mig de korta möten jag haft med fiskare som jag träffat vid och på Sövdesjön. Alltid kul att prata fiske med er även om det är lite störigt att flera av er dragit upp större gösar än mig i sjön! Jag delar er framgång, era fångster inspirerar mig.


Att ta med ungdomar ut på fiske är något jag ska försöka göra mer av i framtiden. Det lärde jag mig i Småland i somras när fiskade med de fisketokiga, 14-åriga tvillingarna Linus och Max. Sjukt kul! Linus filmade dessutom och även jag hamnade på bild. 
Checka in killarnas verk här:

https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=lDui6f0K_JM

NU då? Jo, havsöringssäsongen är snart igång, den 1 jan smäller det! Jag har redan ganska klart för mig vilka nya platser jag ska prova i år. Jag kommer dock inte att experimentera särskilt mycket tekniskt utan satsar rakt av på traditionella metoder. Kustvobblers från Gladsax kommer att få mycket vattentid och jag ska även ge mig på att prova kvälls- och mörkerfiske efter kustsilvret. Efter olyckan i Danmark verkar det ju inte helt omöjligt att man får en regnbåge med. Då kanske man kan putsa sitt pinsamt klena PB 1.5 kg. Isfisket är kul och ett stående mål är ju fortfarande att ta en gös från isen i Sövde. Pelicanpulkan ska strax dammas av och byggas om, jag väntar bara på Kung Bore. Betesboxen kommer under nästa år även att inleda ett samarbete med Daniel Demeter och hans blogg Walk The Line. Allt är fortfarande inte klart men tanken är att vi ska dra nytta av våra krafter, upplevelser och erfarenheter. 

http://walktheline.boplatsen.se/

Jag sitter även och smider en del roliga planer inför Sportfiskemässan i Kista där jag ska medverka tillsammans med andra svenska fiskebloggare. Jag har en del grejer på gång inför det, mer om det längre fram, närmre mässan. Här kan ni läsa mer om den:

http://www.sportfiskemassan.se

Framåt, 2014 kommer på många plan att bli väldigt annorlunda. Jag kommer att öka antal fisketimmar och fiska oftare. De senaste åren har jag fiskat ungefär likadant, haft samma plan de senaste två åren och jag kommer därför att göra helt nya satsningar och fiska ganska annorlunda 2014. ”Try Another Way”. När det gäller gösen så kommer jag att lägga mer tid i större vatten i Skåne och i Småland. Kommer även att försöka klämma in några längre resor upp mot spännande vatten längre norrut. Väringen, Lake Sibbo, Storsjön, m fl. lockar. Målet på en 6+ står kvar, vore väl själve fan om jag inte lyckas knäcka det nästa år! Metet har fått stå tillbaks något de senaste åren för vertikalfisket men jag kommer att lägga rätt mycket tid på både karp-, brax- och predatormetet under 2014. Kommer även att lägga några metpass i Sövdesjön. En extra liten sporre är att jag även i år har anmält mig till Största Fisken tävlingen på Facebook, en rovfisktävling som de senaste åren har vunnits av duktiga Cecilia Grönberg. Henne lär man aldrig slå men det är kul att vara med, man kan ju ha turen att få en större fisk. Mer om tävlingen finns här:



Nu tittar vi framåt! 
God jul och gott nytt fiskeår, kära läsare!! 
Vi ses bakom spötopparna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar