tisdag 31 december 2013

Havsöringsdragen i min betesbox...

Sådärja, nu har jag packat ihop grejerna inför morgondagens havsöringspremiär. 
Lika bra att göra det dagen innan och inte dagen efter när man ändå är "dagen efter". Som jag skrev i ett tidigare inlägg så ska jag inte experimentera så mycket i år utan hålla mig till sånt som jag vet fungerar. Inte klydda till det helt enkelt. Jag kommer att köra stenhårt med följande tre typer av beten:


Havsöringen säger sällan nej till en fet tobis. Just därför brukar jag därför utgå från grönaktiga drag som påminner om tobisen. Dessa långkastande kustvobblers från Gladsax kan fiskas hem på lite olika sätt. Om du fiskar dom sakta så "svävar" de förföriskt fram, vevar du snabbt så får de får en ryckigare, ettrigare gång och om du jerkar hem dom så kan du själv skapa lockande rörelsemönster. Ett vevstopp lite då och då kan även göra susen då öringen ibland följer utan att hugga. På bilden finner du lite olika modeller i vikterna mellan 20-27 gram, uppfrån och ner:
Kutlingen, Guide, Clear, Excellent och  Classic.


Om tobisimitationerna inte ligger öringen i smaken för dagen så går jag över på plan B, lite tyngre drag som går lite djupare i vattnet. Jag testar även med lite klarare eller skrikigare färger. Min favorit för detta fiske är tveklöst Snapsdraget. En klassiker som dragit många öringar längs Skånekusten sen tidigt 80-tal då produktionen låg just i Gladsax. Idag finns Snapsen i två modeller, Snaps och Snaps Flex. Grymma!



Varje betesbox bör innehålla en "dark horse", ett speciellt drag som du tar till när inget annat funkar eller magkänslan säger att just idag är dagen för detta drag. Detta är min dark horse; Spöket i färgen "Ge fan i våra vatten" från Falkfish. Det bästa med detta köp är att överskottet går till åtgärder som främjar fisket!  


Dark horse nummer två är ett drag som jag faktiskt hittade i vattnet förra våren. Jag har tappat två fiskar på det, har haft flera känningar på det och jag gillar det skarpt. Jag är inte riktigt säker på vad det är för drag. Vissa påstår att det är ett Fladendrag men jag är osäker. I så fall är det en modell som utgått. Är det någon som vet exakt vad det är för drag så får ni gärna höra av er. Oavsett, havsöringen vet ju inte vad den heter! Den ska givetvis få chansen igen de dagar inget annat fungerar. 

Om du är nyfiken på Gladsaxdragen så kan du kolla in alla modeller på deras hemsida:
Prata med din lokala sportfiskebutik så tar de hem de drag du önskar.
Nu tar jag en riktig snaps, säger skål och önskar er alla gott nytt år!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar