måndag 18 november 2013

Säsongens sista vertikalpass

Igår begav jag mig till hemmavattnet Sövdesjön för att se om jag kunde få lite lura upp några predatorer. Då bensinmotorn är på lagning hos farsan fick jag nöja mig med elmotorn vilket satte vissa begränsningar. Dels hade jag inte möjlighet att harva omkring och leta fisk över stora ytor, dels hade jag begränsade möjligheter att prickskjuta på enstaka individer i den stundtals hårda vinden. Planen var alltså att fiska på det som gick att fiska på och jag hade med mig DS-, vertikal- och spinngrejer. Det blev dock bara vertikalfiske för hela slanten, både pelagiskt och bottennära. Älskar verkligen denna fiskeform, älskar att känna pulsen stiga när man ser en fisk närma sig jiggen!

Feting på 80 cm som stod under ett stim betesfisk på 8 meters djup och gottade sig.  

Det nappade riktigt jäkligt bra (förvånansvärt bra för att vara Sövde), all fisk som jag lyckades skjuta på var på hugget och det var verkligen synd att jag inte hade bensinaren när det för en gång skull var bra fiske. Totalt blev det 4 gäddor, 4 halvkilos abborrar och 6 mindre gösar. Största fiskarna var två gäddor på 80 och 86 cm.

Gädda 86 cm. Ursäkta motljuset, båten vägrade lägga sig
rätt i vinden, den vände sig så fort jag tryckt på självutlösaren.

All fisk stod djupt, inget hugg under 6 meter och ytvattnet låg på 7 grader (med så varmt vatten så sent i november så lär det väl dröja ett tag innan ismetessäsongen drar i gång). Ganska snabbt hittade jag en jigg som fungerade - betet för dagen var tveklöst Lunker Citys Fin-S, 14, 5 cm i färgen Limetreuse. Denna färgtyp brukar vara jäkligt effektiv på hösten och brukar alltid leverera i Sövde, idag tog nästan alla fiskar på denna. Etter den varma, torra sommaren var det f ö skönt att se att vattennivån åter är normal och att algerna börjat försvinna. Skönt även att jag lyckades fånga lite fisk trots fullmåne. Jag börjar sakta jobba bort den valda sanningen ”det nappar inte i fullmåne” vilket är befriande.

Alla abborrarna låg runt 500 gr och stod djupt på hård botten.

En av 6 mindre gösar där ingen vägde över 2 kg.
Såg inget större på lodet heller, alla stora bananer tillhörde gäddor.


Jag tog bilder på alla fiskar men väl hemma inser jag att jag råkat komma åt kameran och skärpan vilket resulterat i att alla bilder blivit suddiga. En stor nackdel med att fiska själv! 

Från Beteboxens Instagram: Solnedgång man minns.

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar