torsdag 28 november 2013

En trappa...

När man inte är och fiskar funderar man på när man ska fiska nästa gång.
Eller varför man egentligen inte är ute och fiskar. Vad är fel? Puh, inget. Sen funderar man på fiske igen. Tills man fiskar. När man väl är ute och fiskar funderar man inte så mycket på varför man fiskar. Man fiskar. När man däremot fiskat klart (eller t o m en stund innan man fiskat klart) börjar man fundera på fisket igen. När fiskar jag nästa gång? Vad ska jag fiska då? Om nästa fiske ligger 1, 10 eller 100 dagar fram i tiden spelar olika mycket roll, det är helt individuellt från person till person. Det viktiga är dock att det finns ett fiske att fundera på. Att drömma om, att längta till. Att det finns andra underbara, fina, njutbara saker i livet emellan fisketillfällena som t ex familj, barn, jobb, kärlek, vänner, andra hobbys, mm gör inget. Tvärtom de är ett måste, de skapar balans, en nyttig balans och man kan inte vara utan dem. I vissa fall kan de dock ha ringa värde i förhållande till själva fisket om man vet att man INTE ska ut och fiska igen, när inget fiske finns planerat. Ungefär som att man inte skulle veta när man kan äta nästa gång. Det är då man börjar tänka på sitt fiske igen.

Känns detta igen? Vi sportfiskare har onekligen en del fiske på hjärnan men vi är rätt normala trots allt. Vissa tänker på mat, vissa på karriär, vissa på vilken bil de ha i framtiden, o s v medan vi tänker på fiske. Äpplet faller ju inte långt från trädet och vi är alla väldigt lika vår omgivning och våra medmänniskor. Förutom just det att vi fiskar. Och tänker på fiske. Istället för mat eller karriär eller en viss bil... 

I mitt arbete kommer jag ofta i kontakt med frågor och arbetsuppgifter som rör ämnen som t ex drivkrafter, egenskaper, personlighetstyper, beteende, målbilder och förmågor. Inom detta område hämtade jag inspirationen till denna lilla trapprenovering. En klassiker i ny tappning. För sportfiskaren. Den ger kanske några svar men inte alla. Det vet jag, den är ju gjord med glimten i ögat. Jag tycker själv dock att den är rätt talande och på vissa plan känner jag igen mig själv. Dela gärna om ni gillar den. Hade inte mer än så just nu. Nu ska jag drömma lite på helgens fiske. Godnatt.

Klicka för större bild.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar