lördag 26 oktober 2013

Lite blandat...

Tjäna. Tjääna. Tjäna!

Den senaste tiden har det varit väldigt lite fiske. Pill på huset, jobb och mörkare tider sätter som vanligt stopp för det mesta så här års. I morgon blir det dessutom ännu mörkare och vi går över till vintertid. Jag har alltså egentligen inget att rapportera även om det inte står helt still, det händer ju lite andra saker fast man inte är och fiskar. Nedan kommer lite blandade aktiviteter från den senaste tiden.

Framåt händer det dock en del. Söndagen den 3/11 drar jag upp till Småland och kör ett sista pelagiskt vertikalpass för året. Sen ska båten få vila och motorn ska in på service. Den 14/11 planerar jag även att vara med i Sportfiskegigantens Streetfishing Challange i Malmö. Kunde inte vara med förra året men i år hoppas jag att det klaffar. Det ser jag fram emot! Mer om den här: 



Jag har lagt vantarna på några färgpennor med vitlöksdoft till vertikalfisket.
Satan vad de stinker! Ska bli spännande att se om de kan få igång tröga och tjuriga gösar.
 


Var i Sthlm härrom dagen och stack inom Söders Sportfiske.
Där hittade jag - äntligen - Mend-It! Ett jigglim som lär komma till nytta!

Inne på Söders Sportfiske passade jag givetvis på att även köpa ett
exemplar av deras egna jiggar - Söderjiggen. Jag fiskar inte gädda
allt för ofta men när jag väl gör det ska det bli intressant att prova jiggen.
Jag valde färgen Abborre, en färg som jag tror fungerar bra i de gröna,
slättlands sjöarna runt omkring Staffanstorp. Gummit verkar ganska tungt
 och enligt killarna i butiken räcker det bra med ett långskaftat 20 grams huvud.
Det kliar dock lite i fingrarna, är sugen på att dra på ett 40 grams
huvud och testa jiggen på en pelagisk gös...  

Härrom dagen hade jag fem minuter över mellan två kundbesök.
Tog bokstavligen talat bara ett kast i Malmö Kanal.
Det högg nämligen direkt på första kastet men fisken tuggade bara av svansen
 och eftersom jag bara hade en jigg och ett spö med mig fick jag snällt avbryta fisket.
Jiggen (okänt märke), hade jag köpt dagen innan av Niklas på Konkursfynd.com
i Lund och eftersom den onekligen verkar fungera var jag några dagar
senare inom honom igen och fyllde på med några fler.   




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar