söndag 13 oktober 2013

En tur till hemmavattnet.

Efter ett par resor norrut, till Småländska gösvatten var det åter tid att prova lyckan på hemmaplan i Sövdesjön. Det var ett par månaders sen jag var där och jag var riktigt nyfiken på hur det stod till i sjön efter den varma och svårfiskade sommaren.
 
Som vanligt har jag små problem med att fånga små gösar
 och stora problem med att fånga stora gösar. 
Planen var att köra pelagiskt vertikalfiske efter gösen men jag hade även bestämt mig för att variera detta med lite bottennära abborrfiske och eftersom jag bara skulle fiska 5 timmar så begav jag mig direkt ner till hotspotsen utanför öarna. Där var redan tre båtar på plats och förväntningarna steg. Lika snabbt blir jag dock påmind om hur jäkla svårt det är att fiska pelagiskt i denna sjö. Där är som vanligt tokigt mycket småfisk på lodet men ont om större bågar och det dröjer inte länge innan jag saknar de Småländska vattnen. Jag ger dock inte upp, det hade ju varit förbannat gött om jag hade lyckats ta den där 6:an i mitt hemmavatten! Sporrad av den tanken harvar jag vidare och även om det är fruktansvärt trögt och som sagt, ont om vettiga bågar att skjuta på så blir det tillslut ändå två små gösar och en 3-kilos gädda på prickskyttet.


Hetast idag var annars Fox Snaxjiggen ”Stickleback”
som denna och alla den andra fiskarna föll för.

Sista timmen innan regnet och åskan satsar jag enbart på abborren och jag får två 6 hektos borrar innan jag hör hur det brakar loss på himmelen. Västa åskvädret och regnet på länge! Jag och de andra båtarna har race in till hamnen och vi kör alla i princip slalom mellan blixtarna. Riktigt obehagligt! 

På tisdag blir det lite mer abborrfiske, säsongen verkar ha kommit i gång i Malmös kanaler vilket jag ser fram emot men därefter är det tomt i kalendern. Jag måste dock planera in något mer pass längre norrut, gösfebern är ju långt ifrån botad!  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar