onsdag 2 oktober 2013

Grabbveckan i Småland.

Finns inget bättre att sakta puttra ut på en vindstilla sjö en morgon i september.

Under veckan som gick så var det tid för den årliga fiskeveckan med grabbarna. Då de flesta nuförtiden har småbarn så blir det lite av ett walk-in-fiske vilket gör att folk kommer och går under veckan som vi har stugan. Jag själv valde att fiska i slutet av veckan, sö-mån-tis och fick då sällskap av Christoffer Larsson och Fredrik Olsson samtidigt som jag avlöste brorsan Henrik och Karlsborgs klippa, Jörgen Johansson. Under söndagskvällen, efter en trög första fiskedag, så tittade även Mattias Ekdahl förbi stugan för lite gös-, vertikal- och taktiksnack vilket var väldigt trevligt.

 På tal om fisket, det sög. Enkelt beskrivet. Vill ni se bilder på gösar kan ni sluta läsa detta blogginlägg nu. Det kommer nämligen inga.

Jag har gett mig fan på att jag endast ska köra pelagiskt vertikalfiske, är fast besluten på att detta är det bästa sättet att få den där 6+ gösen och jag tvingades verkligen att jobba hårt med mitt tålamod. Hårdare än jag någonsin varit med om. Jag fiskade under dessa tre dagar ca 20 timmar effektiv tid och jag ”pricksköt” på max 10 större ekon. Katastrof! Första dagen drog jag ganska snabbt upp 4 mindre fiskar och jag kände direkt att jag, trots lånebåten som tillhörde stugan, hade  bra koll på båten, lodet, fickparkeringen och vinden. Däremot fanns det inga vettiga ekon att skjuta på. Det var ett evigt jävla letande som aldrig tog slut! När jag väl lyckades hitta något mer eller mindre vettigt eko så slutade det alltid på två sätt: Antingen stack gösen så fort hen såg jiggen eller så gjorde den ingenting alls. Vid ett tillfälle hann jag byta jigg 5 (!) gånger innan gösen sakta valde att försvinna ner mot djupet. Chrisse, som tvärtom bara körde bottennära vertikalfiske, hann varje dag med att dra upp ett dussin mindre gösar och jag erkänner att det vid flertalet tillfällen var lockande att joina honom på den metoden men jag vägrade ge mig och fortsatte att harva runt med ögonen fastsvetsade på lodet. Både dag två och dag tre blev bompass för mig där jag envetet bara körde omkring och letade ekon. Otroligt frustrerande att känna att man börjar få koll på själva metoden men inte hittar fisken!

Redan innan själva fisket hade jag valt ut ett par intressant
branter, grund och djuphålor men där var tyvärr ingen hemma.
   

Under söndagen tilltog vinden vilket även försvårade båtkörningen. Ett hål i sittdurken på lånebåten, som jag inte hade uppmärksammat innan, släppte sakta in vatten och varje gång jag backade upp mot vinden så plaskade det in lite vatten. Vattnet rann dock inte ut i avrinningshålet under motorn som det vanligtvis gör på denna typ av båtar, utan det rann ner i båten och plötsligt, när jag befinner mig på 17 meters djup så inser jag att bakänden på båten nu blivit så pass tung att vattnet fritt kan välla in över relingen, på det låga partiet under motorn. För att undvika att hela båten ska sjunka får jag kasta mig fram i fören för att räta upp vinkeln så att vatten slutar välla in. Det var jäkligt obehagligt och jag tvingades ställa mig i fören och vänta på att vinden skulle driva in mig på grunt vatten. Hela båten var full med ca 20 cm vatten men tack vare att jag förvarade kameror och annat i en plastback så klarade de sig oskadda. Jag hade flytväst på mig men den där extra mobiltelefonen i det täta förvaringsetuiet som jag har, låg kvar hemma vilket den aldrig mer ska göra. Hade jag fått hoppa i plurret hade jag inte kunnat kalla på hjälp vilket hade förändrat rätt mycket. Nu gick allt bra och plastbacken kom till nytta även inne på grunt vatten där jag öste vatten i en kvart innan jag kunde bege mig ut och fiska igen. Det var dock en jäkligt obehaglig men lärorik upplevelse och jag kan bara konstatera att man ska vara försiktig på sjön!

Vattnet väller in i båten, jag tar ett snabbt foto innan jag rusar fram till fören. 

Sammanfattningsvis. Det var självklart, trots det dåliga fisket, några härliga dagar – kolla t ex in himmelbilderna nedan - men det lär dröja innan jag återvänder till sjön. Som nybörjare på det pelagiska fisket har jag fått mitt första riktiga tålamodsprov men framöver ska jag hålla mig till mer lättfiskade vatten. Ska även hålla mig till att fiska från min egen båt! Om man ska förtjäna en stor gös så anser jag att jag nu är ytterst välförtjänst av en 6+ gös! I alla fall efter denna resa! 

Magisk morgon. Sverige är fantastiskt!

Snacka om att kunna se fronten.
Under halva dagen var det total vindstilla, nästan lite kvavt.
När det klara vädret kom in blåste det upp och blev mycket kallare.
 

Under söndagsmorgonen blåste en hemlighetsfull dimma in över sjön
och för ett litet ögonblick kändes det som att man var med i en fiskeversion av Sagan om ringen.












        

  

  



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar