tisdag 24 september 2013

Pelagiskt vertikalfiske i dagarna två.

Målet var enkelt. Jag skulle upp till småland, vertikalfiska i två dagar och plocka upp den där efterlängtade 6+ gösen. Storfiskregistreringen på gösen som jag så länge jagat. Hur svårt kan det vara? Vattnen i Småland levererar ju ”alltid”! Förutsättningarna var dessutom perfekta. Jag hade via sportiskegurun och vertikalexperten Jörgen Larsson diskuterat fram ett lämpligt, hyfsat lättfiskat vatten, där chansen till en 6:a är stor. Vädret skulle vara helt ok gösmässigt, gösfisket hade de senaste dagarna, i hela landet, trots fullmånetider varit riktigt bra och jag hade dessutom stämt träff med två andra vertikalfiskare; Mattias Ekdahl och Ola Damberg. Två trevliga, lokala sportfiskare med bra koll på vattnen i området. Det visade sig, trots förutsättningarna, bli svårare än väntat…

Från Beteboxens Instagramkonto: 
En liten bråkstake runt kilot vevas in.

Lördagen. Peppad av Jörgens tips och stöd så möter jag upp Ola och Mattias runt lunch ute på ett av sjöns djupare partier. Där går vi igenom lite strategier, färgval och pratar lite skit innan vi delar på oss för att prova lite olika områden i sjön. SMS kontakt utlovas vid napp men ganska tidigt märker både dom och jag att vår SMS konversation uteblir. Rapporterna haglar inte direkt, telefonerna är tysta. Fisken finns där, jag har efter någon timme redan skjutit på ett 10-tal individer utan framgång men dom tjurar och vägra att hugga. Tillslut lyckas jag kroka en fisk runt 2-kilo och jag kan skicka iväg ett SMS. Det höjer hoppet! Skillnaden var att jag lämnade stora jiggar med färgglatt inslag för lite mindre jiggar med dova, naturfärger. Det gav effekt. Fisket blev sakta under eftermiddagen bättre, fler ekon och fler hugg och det blev tillslut fem fiskar med en topp på 4.2 kilo. Dessutom hade jag tappat dubbelt så många hugg och nafs och när jag på kvällen kryper till kojs i bilen är förväntningarna höga inför söndagen. Mattias och Ola fick även de en del fisk, tyvärr inget stort men det var trevligt att träffa killarna och förhoppningsvis möts vi igen på något vatten.        


Från Beteboxens Instagramkonto: 
Sista bilden innan jag knoppade in i bilen. Inte svårt att somna till denna utsikt!

Söndagen. Klockan ringer vid fem och jag puttrar sakta ut i mörkret. Käkar frukost i båten medans jag kör lite traditionell göstrolling. Inget napp. När ljuset kommer ser jag att en annan känd gösfiskeprofil ”Frallan” är på väg ut på sjön vilket höjer förväntningarna lite till. Jag drar i mig sista mackan, vevar upp trollingprylarna och beger mig snabbt upp till sjöns norra djuphåla där jag dagen innan haft bäst fiske. Märker tidigt en skillnad - alla stora ekon är borta! Under lördagen fanns där en del fina ekon men de vägrade hugga. Idag är de som bortblåsta. Jag letar, letar och letar. På tre timmar gör jag max 4 nedsläpp och det tar på självförtroendet. Jag är nybörjare och jag behöver lära mig vilket jag inte gör när jiggarna ligger i båten. Där gör dom ingen nytta, de funkar bäst i vattnet och tillslut bestämmer jag mig för att även börja skjuta på mindre ekon bara för att jag vill att något ska hända och för att jag ska få träna på att ”parkera” båten på bananerna. Det gör skillnad, smågösarna är inte svårflörtade och de slukar tveklöst i sig mina jiggar. På en timme drar jag relativt enkelt upp fem gösar mellan 1-2 kilo och självförtroendet är åter på topp. Anser mig nu ha bra koll på båten, lodet och vinden. Nu ska jag bara hitta dom stora ekona…


En 2 kilos från lördagen. 
Alla 10 fiskar som jag fick under dagarna återutsattes oskadda.

Med stormköket i båten är det skönt att gå iland, pinka, sträcka på benen och 
äta varm mat. Det höjer moralen och jag tror inte man fiskar bra på tom mage. 

Tyvärr dök de aldrig upp, tiden rann iväg och jag fick veva upp prylarna och bege mig hemåt till Skåne igen. Sammanfattningsvis. Jörgen Larsson hade rätt om sjön, den är ganska lättfiskad i alla fall om man jämför med mitt hemmavatten; Sövdesjön (en grund slättlandsjö som är proppfull med vitfisk och alger och som har ett litet gösbestånd i förhållande till vattnen i Småland). Men att komma och säga att pelagiskt ekolodsfiske är enkelt, på gränsen till fusk är fel. Helt fel. Det är i mina ögon oerhört svårt och jag har full respekt för dom som behärskar tekniken. Det är ju så mycket som ska klaffa: Först ska du hitta fisken, du ska hitta rätt fisk, sen ska du parkera båten korrekt, sen ska du släppa ner jiggen i rätt läge, sen ska du stoppa jiggen utan att skrämma fisken, sen ska du ha förmågan att ha på rätt jigg så att fisken hugger och till slut ska du dessutom göra ett mothugg som krokar aset. Nej, det är fan inte lätt. Det är många moment som ska stämma. Det gör dock inget att jag inte fick 6:an denna gång heller, jag känner att jag utvecklas något enormt, framför allt var det skönt att få lite koll på ”parkerandet” och jag längtar redan till nästa pass kommande helg i Småland!! 
Då jävlar!


Under söndagen kastade sig smågösarna över jiggarna! 
Fox Snax-jiggen på 18 cm i färgen ”Stickleback” sög de i sig 
som om det inte fanns någon morgondag.

Jiggarna som gav reslutat: 
Fin-S ”Arkansas Shiner”, Fin-S ”Rainbow Trout”, Fox Snax ”Stickleback”, 
Fox Snax ”Motoroil” Fin-S ”Arkansas Shiner” och Megastrike Megashad. 
Bäst fungerade jiggarna i mellanstorleken. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar