onsdag 21 augusti 2013

Trögt i Sövde.

I tisdags kväll blev det några timmars fiske efter jobb. Det är alltid skönt att komma ut på sjön och bota ryckningarna i fisketarmen även om fisket var extremt trögt, i det extremt gröna vattnet. Det blev bara fyra mindre abborrar, både gösen och gäddan höll sig undan vilket tyvärr inte gällde den där förbannade fullmånen som alltid dyker upp när jag väl får en liten fiskelucka i kalendern. Jag vet att det inte bekommer vissa andra fiskare men jag har aldrig haft något vidare bra gösfiske vid fullmåne. Jinxad!

För variationens skull körde jag lite flötestrolling i den besvärliga västanviden.

Alltid lika spännande att lägga ut flötet bakom båten.


Vertikal, flötestrolling och dropshot var metoderna och den sistnämnda fungerade bäst. Det var för övrigt väldigt svårt att hitta fisken på lodet och jag misstänker att de står utspridda i sjön och trycker längs botten. Denna teori stöds även av att alla abborrar hade diverse olika kräldjur och parasiter på sig vilket de brukar få när de ”vilar” på botten en längre tid. I bilen hem tog jag beslutet att inte återvända till Sövde förrän senare i höst då vattnet bli klarare och kallare vilket jag tror sätter i gång fisket.  

Små, små kräldjur, larver, vita mini iglar och annat bös fanns på ryggen på alla
abborrarna som ytterst försiktigt pillade i sig mina dropshotjiggar. 


På söndag eftermiddag väntar Jakt och Fiskemässan på Bosjökloster vilket jag ser fram emot. Mer om den här: http://www.sjfm.se/program/fiske.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar