söndag 11 augusti 2013

Stalkerfiske efter karp.


Tanken var att jag skulle fiska efter multe vid kusten men den västliga vinden var allt för stark och efter bara några minuters spejande så inser jag att det inte kommer att gå särskilt bra. Särskilt inte då jag har glömt polaroidglasögonen hemma. Grejerna som jag använder vid stalkerfisket efter multe fungerar minst lika bra på karp och därför beslutade jag mig för att se om jag kunde lokalisera några karpar i de närliggande dammarna.

Att smyga omkring och speja efter karp är spännande!
Gillar även enkelheten, alla prylar får plats i en väska (stativ, kamera, matta, vågnät, håv,spöhållare, mm)
till skillnad från det stationära "bivy-fisket" efter karp där man i princip behöver vagnar
och släp för att få med sig allt.

Efter en timmes spejande ser jag några små karpar i en läig vik och jag packar snabbt upp prylarna. Börjar med att försiktigt slänga ut lite bröd och majs på två plaster ca sju meter från varandra. Tanken är att jag aktivt ska meta med frilina på den ena platsen, där jag såg karparna samtidigt som jag passivt kör med ett bottenmete på den andra platsen. Efter bara några minuter piper larmet på bottenmetet ett par gånger men till min stora besvikelse är det bara en fet kräfta som börjat traska i väg med riggen…

Tjena, har du lite majs till mig med?

Det aktiva metet i ytan är spännande, jag ser karparna men de är tyvärr inte så stora och de vägrar ta brödet i ytan. Däremot ser jag att de plockar upp majskornen på botten vilket gör att jag snabbt tacklar om till ett traditionellt mete och agnar på med majs. Det tar inte många sekunder förrän första nappet kommer! Jag drar under eftermiddagen upp 7 pyttesmå karpar, alla på majs. Det spännande ytmetet får vänta några pass till, det var sannerligen inte dagens melodi. Karparna var heller inte stora, verkligen inte men det gör faktiskt inget, det är ju alltid spännande att fiska så här ”nära” fisken oavsett om det är multe eller minikarpar. Helt enkelt en en lagom trevlig eftermiddag som får avrunda 8 veckors pappaledighet. I morgon börjar jag tyvärr jobba igen.

Dom är inte stora men dom är förbannat fina!
Dom är så små så att poseringen känns weird.

Nästa söndag blir det lite gösfiske och söndagen den 25 åker jag ut en sväng till Jakt & Fiskemässan på Bosjökloster. Ha det bra! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar