fredag 5 juli 2013

Miniguide.

När leken är över och romen kläckts lämnar gösen i Sövde sina lekplatser och sprider ut sig i sjön. Då är de väldigt svåra att hitta, det intygar även sjöns yrkesfiskare och de stora individerna hittas nog lättast via det pelagiska fisket.

Du Lill-Gösta, vad sägs om att åka och hämta din mormor!?

Gårdagens gäst i båten, Micke hade aldrig provat vertikalfiske och han hade heller aldrig fått en gös. Min uppgift var helt enkelt att dels lära honom lite av det jag kan men jag ville även att han skulle få sin första gös. Jag agerade miniguide helt enkelt och satte gästen i 1:a rummet. Valet föll därför på det bottennära fisket, trots att vi visste att det skulle bli svårt, då jag på ett så enkelt sätt som möjligt ville lära honom grunderna och få en känsla för denna typ av fiske som jag verkligen älskar. 

Dagens största, 3.250 kg och Micke fick uppleva ett s k karatehugg!

Det blev en händelserik, riktigt härlig sommardag med både stekande värme och åskskurar, ett rikt djurliv och en spegelblank sjö. Vi fick hyfsat med fisk, dock inget stort men Micke fick en bra start på hans vertikalfiske. Han fick både abborre, gös och gädda och han fick uppleva både små pillenafs och rejäla karatehugg. Vi hade helt enkelt en kanondag på sjön - trots regnskurar, blixtrar och åska -  och om jag får gissa så kommer Micke säkert att fiska vertikalt fler gånger….

Tid för lunch i det gröna. Alltid skönt att gå i land och ta en bensträckare.

Inte bara guide, även kock. Brassa på lite heta chorizos i vitlök, lök och chili med 
sommartomater och pasta - det är sjukt gott! Sköljs med fördel ner med en kall öl.


2 kommentarer:

  1. Ser ut som om ni hade en go´ dag! Ha det gott och lycka till med fisket! //Mike

    SvaraRadera