fredag 28 juni 2013

Nattpass.

Natten mellan onsdag och torsdag körde jag ett nattpass efter gös. Det blev tyvärr inte riktigt som jag hade tänkt mig, hård vind och regnskurar gjorde det svårfiskat och det blev ett bompass. Jag hade dock planerat detta pass en längre tid och ville inte ställa in, trots att jag visste att det skulle bli riktigt svårt under väderomständigheterna.

Jag fiskade medans jag sov. Tidigare på kvällen hade jag fixat mört och rekat en lämplig plats att ankra upp på. Jag riggade fyra spön, två med mört/fireball och två med snaxjiggar. Allt riggades på olika djup, från 1 meter ovanför botten till 1 meter under ytan. Tanken var att båtens gungande och sidorörelser skulle hålla igång betena men vindbyarna var stundtals tuffa och jag misstänker att det snarar blev ett rejält pimplande rakt upp och ner. Rörelserna var nog allt för kraftiga helt enkelt. Ett av betena kunde jag följa på lodet och vid några tillfällen kunde jag se fisk stiga från botten för att inspektera betet. Pulsen steg som ni förstår men varje gång en stor våg kom och jiggen gungade till för kraftigt vände fisken åter ner i djupet. Kanske skrämd, kanske anade den oråd, vem vet. Min slutsats är därför att denna metod mycket väl kan fungera men det bör inte blåsa mer än 2-3 m/s, max. Det finns även en del att experimentera med kring t.ex. vikter på tyngderna, tyngd eller inte tyngd, längden på spön (längre spön gör större rörelser), mm.

I stället för att köra med elektroniska nappalarm använde jag mina ismetevippor som 
jag satte på spöhållarna. Baitrunnern ställdes hårt och pinglornas uppgift var att väcka mig när jag sov.
Trots mina 200 cm gick det väldigt bra att sova på kastdäcket i båten. Vågorna och duggregnet höll mig vaken ett tag men i övrigt var det faktiskt väldigt spännande och rofullt att ligga mitt ute på sjön, i mörkret och vänta på ett plingande fäll. Det kommer jag lätt att göra fler gånger! Vid femtiden gav jag upp, i båthamnen träffade jag sjöns enda yrkesfiskare och vi tog en kopp kaffe och pratade gös en stund. Fick en hel del nyttiga tips av honom, både om Sövde och Snoge och det kändes som en bra avslutning på en lång natt. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar