tisdag 23 juli 2013

24 timmars fiske.

I söndags morse satte jag mig i bilen med båten på trailern och körde 20 mil norrut. På schemat stod prickskytte och trolling efter gös och planen var att jag skulle fiska 24 h från kl 12 på söndagen till kl 12 på måndagen. Sov gjorde jag i båten och jag var som vanligt förväntansfull, denna tripp hade jag planerat in ett bra tag, nu skulle regg-gösen upp! 

Hela eftermiddagen ägnar jag åt att jaga gösen pelagiskt. Jag skjuter säkert på ett 30-tal ”bananer” men det går inget vidare, det är bara gäddorna som reagerar och hugger. Gösen står bara och tjurar, helt apatisk, som om den vore i koma. Vissa ekon har jag kvar så pass länge att jag hinner byta jigg 4-5 gånger men efter en stund vänder de sakta, sakta ner i djupet utan att ha visat minsta intresse. Varje gång jag väl lyckas få en fisk till att hugga blir jag lika glad och varje gång när jag väl känner att det är en gädda blir jag lika besviken, det är ju gösen jag vill ha! Det blir en handfull gäddor under eftermiddagen, inga stora tyvärr men frågan som maler i sönder mig är: varför hugger inte gösen? Ett par timmar senare får jag svaret, i samma ögonblick som fullmånen stiger över trädtopparna inser jag varför det inte fungerar. Alla har sin egen tro, min är att gösen inte nappar när det är fullmåne. Jag har aldrig fått en gös vid fullmåne och ännu en gång får jag vatten på min kvarn. Dock, även om jag hade sett detta innan jag satte mig i bilen så hade jag ändå inte ställt in resan. Att bo och sova i båten är ett äventyr jag inte vill vara utan, även om det bara är gäddor som nappar.

Ett sent släpp men efter lite trixande med båten smäller det på en 3 kilos gädda.
Ungefär så fungerade det hela dagen. Gösen fanns där men den vägrade hugga.
Fisketokiga tvillingarna Max och Linus.

Framåt kvällen ringer 14-åriga tvillingarna Max och Linus och frågar om de får hänga med en sväng i båten. De bor vid sjön, är jäkligt fiskeintresserade och brukar skicka rapporter till mig på Facebook om sjöarna kring Rävemåla. Klart som tusan att de får hänga på och vi bestämmer oss för att trolla de timmar som finns kvar av kvällen. Efter ett par rundor väljer Linus att sätta på en 18 cm Rapala Magnum vobbler som han tynger ner med ett sänke på linan. Det dröjer inte länge förrän han får ett våldsamt hugg! En gädda på 4.5 kg och Linus är nöjd! Tidigare på kvällen frågade de mig om jag var lika duktig som Cecilia Gösdrottningen Grönberg? Gapskratt! Det är verkligen inte många som är i närheten av henne och hennes fångster och knappast, knappast jag! I wish!! Jag hoppas och tror ändå att tvillingarna hade en trevlig kväll. Efter en natt i båten med envetna myggor och blött dagg ringer Linus mig på morgonen igen och frågar om han får hänga på en runda till. Jag har lackat ur på det pelagiska fisket och vi håller oss till trolling och spinnfiske efter abborre. Vi får några mindre gäddor (en gädda får vi t o m två gånger inom loppet av två timmar) men både gösen och borren håller sig borta.

Där satt den! Linus tar resans största fisk, en gädda på 4.5 kg och 86 cm! Det är verkligen
underbart att se en glad 14-åring fånga fisk och det skulle inte förvåna mig om dessa
killar om några år dyker upp i bland fångstrapporter och storfiskregistreringar. 
Det märks att Linus har gjort detta förr och med varsam hand låter han gädda simma tillbaks.
På kvällen fullmåne och mygg. På morgonen dimma och blöt dagg.
Nej, ska inte råna en bank. Ska sova. Hade gösen varit lika
aktiv som myggen så hade jag inte sovit alls...
Hemresan är tudelad. Dels har jag ju haft det grymt trevligt, dels själv, dels med tvillingarna, jag har fått fisk, haft strålande väder, ett litet miniäventyr men jag kan inte sluta tänka på att det är gösen jag vill ha! Känner mig lite snuvad på konfekten men det är bara att bita ihop. Det kommer fler fisketurer och jag är säker på att jag kommer att lyckas en annan dag! Ska bara undvika den där förbannade fullmånen…        





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar