tisdag 18 juni 2013

Sommarfiske på Sövde.

I dag hade jag en härlig dag på Sövdesjön. Nästan helt vindstilla, soligt och tryckande, 25 graders värme. Underbart! Nacken är bränd men vad gör väl det? Att fiska sex timmar i detta väder var dock inte så enkelt. Särskilt inte pelagiskt. Där var, bokstavligen talat, fisk överallt på lodet och jag hade stora problem med att filtrera bort allt smått. Stundtals sållade jag bort över 90 % av informationen vilket innebar att jag även sållade bort min egen jigg! Minskade jag känsligheten kom jiggen tillbaks men även alla fisk. Efter ca tre timmars kämpande gav jag upp det pelagiska fisket och satsade traditionellt bottenfiske. Utan större problem fick jag då upp ca 6 gösar och några halvkilos abborrar. Tyvärr gav dagen inget stort, den största vägde bara ca 2 kilo och jag tittar framåt. Nästa fiskepass blir troligtvis redan nästa vecka då jag planerar att köra ett nattpass efter gös.

Dagens största. 

Snaxjiggarna från Fox fortsätter att leverera och återigen funkar färgen Motor Oil.
Även smågösarna kastar sig över den! 

Så här såg det ut mest hela dagen, helt svart lod!
Denna bild är tagen när jag sänker känsligheten från 25 % (högra delen) till 15 % (vänstra delen).
Hade väldiga problem med att manuellt hitta en bra balans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar