lördag 22 juni 2013

Båten del 4.

I vintras hade tidningen Fiske-feber ett reportage om de amerikanska aluminiumbåtarna som snabbt blivit populära i Sverige. Jag har själv länge drömt om vettig fiskebåt liknande just dessa jänkarbåtar. Även Jörgen Larssons båt ”Gösta” inspirerade mig men priserna är på tok för höga för mig, min börs fixar helt enkelt inte utlägg från 50 000 och uppåt. Vissa båtar kostar ju nästan 200 000 kr fullutrustade! Galet. I vintras när jag läste reportaget slog det mig, man kanske kan bygga en kopia av dessa? Ett billigare alternativ som passar min lilla plånbok? Varför inte? Sagt och gjort, så får det bli! Nu ett par månader senare har vi resultatet, här kommer den sista delen.

Allt har sin självklara plats i båten, sidohyllorna är mycket användbara och
mattan dämpar ljud, ungefär som det ser ut i de dyrare jänkarbåtarna.

Min bild var klar sen tidigare och det främsta målet var tveklöst en låg totalkostnad. Detta skulle först och främst bli ett billigt projekt! Annars kunde jag ju lika gärna köpt en ny båt. Vad gäller båten så ville jag att den ska vara lätt att "vertikala" ifrån, fungera bra vid trolling och vara enkel att transportera på trailer. Den skulle dessutom vara över 1.60  bred, runt 4-5 meter lång med ”öppen planlösning”, väga över 100 kg och med en motor på ca 10 hk.


Summan just nu. De kostnader jag har framför mig motsvarar ungefär lika mycket som löpande köp av nya fiskesaker. Det dröjer nog något år innan jag kommer upp i 30 000 kr. Jag är alltså inte ens i närheten av de summor de nya aluminiumbåtarna kostar!


Det blev som ni vet en äldre Terhi 440 med en 9 hk motor, den uppfyllde alla mina krav och jag har även lagt lite slantar på några nya grejer. Anser mig vara mer kreativ än händig och det är kanske lite amatörmässigt gjort, det erkänner jag men det är billigt! Jag har lyckats hålla nere kostnaderna vilket var hela grundidén! Skulle jag valt bättre kvalitet före allt annat så hade det kunnat bli mycket, mycket dyrare. Det kändes heller inte jobbigt att göra ändringar och ingrepp i en gammal båt, det hade garanterat varit dubbelt så jobbigt att börja såga i en sprillans ny båt, framförallt om man bara är ”allmänt händig” som jag.


Det var detta vinterreportage om aluminiumbåtar i Fiske-feber
 (#1, 2013) som inspirerade mig till att komma i gång. 
När jag fiskade med Jörgen Larsson förra året fick jag se hur hans 
båt (Rhea Gypsy), var uppbyggd. Allt är, ur ett fiskeperspektiv väldigt 
genomtänkt, smarta lösningar finns överallt och jag snodde ganska 
många idéer från hans gösracer. Framförallt placeringen av all utrustning.


Ekolodsgivaren (Minn Kota) och ekolodet (Garmin 550C Echo) är portabelt vilket kommer till nytta när jag fiskar från andra båtar. Dessutom kan jag placera och enkelt finjustera givaren så att den är rakt ovanför jiggen vilket är A och O vid vertikalfisket. Stolen monterades tidigt fast i sittdurken men efter en provtur insåg jag att den bör vara lös och portabel vilket den nu är. En gummimatta undertill bottenplattan gör att den inte glider omkring. Ett tips är faktiskt att köpa en egen stol på Jula fast man inte har en egen båt. De är mycket användbara som portabla!  På kastdäcket i aktern byggdes en stor lucka för ett torr förvaringsutrymme. Därunder finns bensindunk, vågmatta, kamerastativ, förslutningsbara lådor, kläder, mm. Ankaret fick en egen liten lucka längst fram. 

Jag har massor av småsaker kvar att fixa, båten är ju inte fiskeklar från början som de dyrare förlagorna och jag får hela tiden nya idéer och tankar som ska förverkligas. Båten är mycket lätt att fiska ifrån och även om jag hade lite tur på vägen så ångrar jag inte en sekund att jag satte igång med projektet. Belöningen kom ju redan på tredje fisketrippen när jag tog ett nytt PB på gös, en pelagiskt fångad på 5.7 kg! Nu satsar jag på fler och större fiskar framöver!  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar