fredag 7 juni 2013

Sommarens vegetarianer.

Sommaren är en härlig tid och de ljusa kvällarna erbjuder två former av kvällsfiske som jag tokälskar. Bägge fiskas på nästan exakt samma sätt, med samma utrustning, med samma bete även om den ene av dom trivs i dammar och den andre i havet. Jag pratar om vegetarianerna gräskarpen och multen. Det är ett väldigt enkelt fiske som inte kräver en massa utrustning. Jag använder ett feeder- eller matchspö med baitrunnerrulle, flätlina med flourocarbontafs, controller, tyngd eller frilina och mindre widegap karpkrok. Jag vet att många kör med trekrok till multen men widegaps har fungerat bra för mig, det svåra är ju ofta inte att få dom att fastna utan att få dom att börja äta brödet. Matta, håv, måttband, våg, polaroidglasögon och kamera är givetvis bra att ha med men annars krävs det som sagt inte så mycket prylar. Lite prylar gör även att du kan hela tiden kan fiska aktivt och även "stalka" fisken, d v s göra snabba, korta förflyttningar om fisken rör på sig.  

Ingen vind, hög puls. Dammfisket efter gräskarp är verkligen spännande!

I onsdagskväll var det tid för första gräskarpspasset. När jag kommer ner till dammen känner jag tyvärr inte igen mig. Den håller på att växa igen! Antingen har några karpar strukit med under den kalla, långa vintern vi hade i Skåne eller så har karpar fiskats upp. Karpen är en delikatess på vissa matbord vilket gör att alla trist nog inte släpper tillbaks sina fångster. Jag ser dock två individer och hoppat tänds. De går dessutom strax under ytan och jag lägger ut ett gäng brödbitar för att se om jag kan få igång dom. Tyvärr, det ringer inte i deras matklockor, de verkar inte alls vara hungriga. Ett par, tre gånger under kvällen seglar de sakta, lugnt förbi allt bröd och när mörkret faller ger jag till slut upp. Måsarna blir glada, när jag promenerar därifrån hör jag hur de frossar i sig alla brödbitarna. Jag är dock inte nedslagen, precis som vid multefisket så är det mycket som ska stämma och jag fokuserar på att säsongen faktiskt är i gång! Det kommer fler kvällar vid vattnet i jakt på mina favoritvegetarianer. Härligt!

Jag älskar verkligen Pro Logics Bait Bands. Bollies, räkor, bröd, ja, det mesta går att fästa med dessa. Du har alltid spetsen fri, kroken hänger under brödet i ytan vilket gör att krokning ofta sker i underläppen.   

  

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar