söndag 26 maj 2013

Pelagisk gös, nytt pers!

5.710 kg - nytt PB!


Att göra det bekvämt för fisken innebär att man ibland får göra det fruktansvärt obekvämt för sig själv. Idag var en sådan dag. Konstant regnande, vindar runt 10 s/m, endast 12 grader i luften är inte särskilt roligt fiskeväder. Men, det var värt all lidande...




Jag hittar ganska snabbt fisk på en kant runt sex till åtta meter och drar första timmen upp fem små gösar på bottennära fiske. Gösen är verkligen på hugget i regnet och jag bestämmer mig därför för att trotsa vinden och försöka fiska pelagiskt, de verkar ju faktiskt vara riktigt i stöten. Efter en timme drar jag en liten på 2.8 kg i mellanskiktet men i samma ögonblick som jag släpper tillbaks den så ser jag i ögonvrån ett stort eko på lodet som jag bara måste "skjuta" på. Jag kastar snabbt i jiggen och låter den falla ner mot fisken som står på sex meter, ca två meter ovanför botten. Samtidigt slänger jag i backen och panikbromsar båten i vinden för att behålla min fina position ovanför fisken. Jag stoppar jiggen med tummen ca en meter ovanför "bananen" och sen går det i princip snabbare än blixten. Gösen gasar i full kraft rakt upp mot jiggen och hugget är explosivt, ett äkta karatehugg och jag känner direkt att det är en bättre firre. Pulsen skjuter i höjden! Efter några minuter är det över och jag håller äntligen ett nytt PB i mina händer. Gösen är 85 cm lång och väger 5.71 kg. Ännu en gång har Snax Fork Tail, i färgen Motor Oil bevisat sin styrka! Nu har den levererat både i sol- och i molnigt väder. Sjukt nöjd med allt, med jiggen, med mitt nya PB och framförallt med att jag äntligen fått uppleva två pelagiskt fångade gösar. Det bottennära fisket är bra för självförtroendet men jag kommer sakta försöka släppa detta helt. Pelagiskt fiske kommer att stå på menyn framöver, det är ju hur kul som helst!

2.8 kg, även den en högg pelagiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar