lördag 27 april 2013

Båtfix del 1.

Då var man igång med att fixa och trixa till båten så att den passar mitt fiske. Det är kanske ingen surprise att den främst ska användas till att jaga gös men jag vill även att den ska gå att fiska allround i från. För att försöka locka med tjejen ut nån gång så har jag dessutom döpt om kastdäcket till soldäcket. Får se om det funkar... 
Pia, som båten sen länge heter, är inte alls klar men jag kunde inte hålla mig, igår var jag tvungen att ta en testrunda i Lagan. Det blev 6 små gösar, de stora var inte alls på hugget men testrundan gav mig dock ett par funderingar på hur jag vill ha det i båten. Terhi 440 är otroligt stadig och lätthanterlig och det var inga problem att varken finlira i samband med prickskytte eller bara trolla. Motorn är på 10 hästar vilket känns precis lagom, dock fick jag henne inte att plana vilket snarare beror på min vikt. Mina 112 kg + 10 hk motor + elmotor + batterier gjorde onekligen båten aningen baktung... Banta? Nej, det blir bättre när jag har stuvat om och har en passagerare med mig. 
På tal om namnet. Det betyder otur att ta bort namn på båtar men däremot funderar jag på att lägga till mina initialer så att hon heter KOPia. Jag försöker ju medvetet göra en mycket billigare kopia på t ex Gipsy Rhea eller de amerikanska båtarna t ex Alumacraft, Starcraft, m fl. Del två kommer framöver, här är lite bilder.

Plywoodskiva sågas till och läggs som sol/kastdäck i fören.
Hela skivan kommer att bli en stor lucka så att man kan använda utrymmet
under till för att stuva saker. Torr förvaring är viktigt.

Mittersta toften tas bort för att större utrymme i båten och fästena används till att fästa sidohyllor.
Sidohyllorna kommer att komma väl tillhands för ekolod, kaffemuggar, mm.
Dessutom kommer åror, bensinslangar, mm att fixeras under hyllan.


Under soldäcket i fören har jag förstärkt upp med tryckimpregnerat.
Dränerande altanmatta klipps till och läggs ut. 

Längst fram i fören gjorde jag en mindre lucka till ankare och ankarlinor.
Mattorna ska klippas till och finjusteras.

Den stora luckan är låsbar. Bensindunk, flytvästar och andra
saker ska inte vara tillgängligt för klåfingriga typer.

Stol med snurrplatta från Jula och spöhållare på plats. 

Premiärturen i Lagan. Nöjd med båten, missnöjd med fisket.
Pelagiskt vertikalfiske är fan inte enkelt...

Mycket jobb återstår.
Stolen ska höjas för bättre knävinkel (inte lätt att vara 2 meter lång),  stolen ska även flyttas en aning åt vänster för bättre viktfördelning, elmotorfästet ska byggas om, en fast ekolodshållare ska tillverkas, dräneringspump ska installeras, matta ska läggas på golvet,  spöhållare ska monteras på relingen, bensindunk och batterier ska flyttas fram under durken i fören, båten ska rengöras, småpill på motorn ska fixas, mm.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar