onsdag 17 april 2013

Helge Å

Jag och min kollega Magnus Hult har länge sagt att vi ska försöka fiska i hop. 
Magnus jobbar i Kristianstad och idag var även jag där och jobbade vilket innebar att vi äntligen hade möjlighet att fiska lite tillsammans efter kneget. 

Helge Å stod på agendan och vi var ganska öppna för vilken art vi skulle jaga. Ett stop på Fiskeknuten, lite snack med nya ägaren och vi fick lite bra tips. Både abborre- och öringsfisket har tydligen varit bra den senaste tiden. Vi provade ett par ställen i ån, centralt ner till Hammarsjön utan framgång innan vi beslutade oss för att ta bilden och köra uppströms till Torsebro. Det skulle visa sig vara ett smart drag. Kvart över sex får Magnus ett mjukt, nätt litet hugg men det är tungt, väldigt tungt i andra änden och snabbt inser han att det är en lite större fisk. Efter ett par minuter landar jag fisken åt honom och vi ser direkt att fisken är lång men tyvärr smal och utlekt. Faktum är att det är en av de största besorna jag någonsin sett. Vikten landar på 4.8 kg, Magnus är trots fiskens kvalitet helnöjd och fisken släpps oskadd tillbaks enligt CPR. (Catch - Photo - Release). 

Jag hade ingen lycka idag men det kvittar verkligen, detta är ju ändå tjusningen med fiske - att ynka tre timmars fiske kan betyda så otroligt mycket! 

Undrar hur mycket du vägde innan du lekte.....?
Årets första fisk betyder även ert nytt personligt rekord för Mr Hult. 

3 kommentarer: