lördag 13 oktober 2012

Abborren på hugget!


Dagens fiske blev en blöt och blåsig historia. Jag var förvisso väl förberedd och inställd på dåligt väder men jag hade nog hoppats på bättre gösfiske än vad jag fick uppleva. Gösta var inte alls på hugget, den surade bara och jag fick bara tre minifjuttar vilket är klent även för Sövdesjön.

Strax innan lunch lyckades jag (givetvis mitt i värsta regnskuren), på en 2,5 meters, stenig grundkant, lokalisera ett större stim av fiskar. Jag markerade platsen med en markör, trotsade vinden och regnet och under en intensiv, jäkligt blöt huggperiod på ca 20 minuter lyckades jag vertikalfiska upp ca 15 abborrar! Riktigt kul! Inga bjässar, den största vägde 0,75 och alla högg på en Fox Warrior Sunfish. Om man bortser från stimmen i Malmö kanal så är det inte ofta jag fått uppleva att abborren står så tätt tillsammans som idag. Framför allt inte i Sövdejön och det var utan tvekan dagens höjdpunkt. Tre fiskar fick hänga med hem till stekpannan, övriga sattes oskadda tillbaks. Resten av dagen blev tämligen händelselös. Tittar framåt!     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar