fredag 13 juli 2012

Pelagiskt vertikalfiske



Igår fick jag äran och det stora nöjet att hänga med Jörgen Larsson, en av Sveriges eldsjälar inom  vertikalfiske, på gösfiske i Småland. Jörgen fick bl a en gös på 11.82 kg härförleden (Sveriges näst största) och bara i år har han fått fem stycken över 8 kg! 
Gissa om jag var spänd och förväntansfull!

Vi anländer till vattnet vid 8-tiden och upptäcker att det råder usla förhållande. Planen är att bara fiska pelagiskt vilket kräver svag vind vilket knappast råder just nu. Det blåser tvärtom rejält och "vita gäss" dominerar på sjön. Dock, vi vet att sjön innehåller stora gösar, fisket har varit bra de senaste dagarna och vi tar tillslut beslutet att ändå ge det en chans, fullt medvetna om att det lika gärna kan sluta i fiasko. 

Göshimmel? Nej, knappast....

Våra farhågor besannas tyvärr och vi kan bara konstatera att det var otroligt svårfiskat. Även om Jörgen är en mästare på att hantera hans gösracer så var det svårt att ligga still över fisken och få perfekta presentationer. Dessutom verkar det som att det oroliga vädret satt alla gösar i något slags apatiskt komaläge. De fullkomligt ignorerar allt vi släpper ner och trots att vi provar en mängd olika beten lyckas vi bara fånga tre gösar. Andra båtar som är ute på sjön upplever allting precis lika trögt som vi och vi erkänner oss efter 11 timmar besegrade och beger oss hemåt igen mot Skåne.

Dagens största.

Jag är dock INTE besviken. Jörgen är sjukt generös med sin kunskap och jag har under dagen fått en fullmatad lekton i pelagiskt vertikalfiske. Snappat upp så otroligt många tips och trix, det var länge sen jag lärde mig så mycket på så kort tid. Framför allt:

- Presentation är A och O. Ligger du fel med båten blir det inga napp.- Droppa inte förrän du ligger helt rätt. - Var aktiv med båten, leta upp fisken, den kommer inte till dig. - Klydda inte, byt inte metod när det inte fungerar utan tro på vad du gör. Lägg hellre i en överväxel. - Var inte rädd för att gå upp i storlek på jiggarna. "Stora beten, stor fisk" gäller även på gösen. - Små detaljändringar kan ge stora förändringar. 
- Fiska bara på djupa partier av sjön.

Jag längtar redan till nästa fiskepass då jag själv ska praktisera vad jag lärt mig!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar