tisdag 17 april 2012

Stråken, andra försöket…


Chrisse och Lill-Gösta. Lägg märke till de vackra, nästan genomskinliga fenorna. 

I helgen som gick var jag och Chrisse för andra gången upp i Stråken vid Aneboda för att fiska gös. Första gången, förra våren var fisket ok men inte mer (se blogginlägg i arkivet), knappast något drömfiske men denna gång var det banne mig ännu sämre! 16 timmars effektiv tid i båten gav endast två mindre gösar, en handfull minigäddor, krökta ryggar och träsmak i röven…

Minigös, frostig morgon och hagelstorm.

Hemmasnickrarna säger att den tredje husrenoveringen brukar bli den bästa. Detsamma gäller i min värld konsten att knäcka koden i en sjö. Fiskaren brukar lyckas bäst vid tredje försöket. Jag ser därför verkligen fram emot att fiska i Stråken igen i framtiden. Jag är fullt övertygad att vi kommer att lyckas bättre nästa gång för även om vi inte fick så mycket fisk denna gång så samlade vi på oss mycket ytterligare viktig information, små pusselbitar. Framförallt kring sjöns enorma siklöjestim, språngskiktet, grunden, lekplatser, djupbranter, hård, sandig botten, mm. Tredje gången gillt, då läggs pusslet!   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar