söndag 27 november 2011

Berit



När lusten faller på spelar vädret ingen roll. Stormen Berit sveper fram över södra Sverige med sina varma, västliga vindar och samtidigt som folk tänder sina värmeljus inomhus beger jag mig ner till barndomsviken för lite gäddfiske. Tanken är att ta mig ut i vattnet så att jag når att jerka utanför vassarna, över de dolda näckrosbältena som finns under ytan en bit ut. Jag fiskar på läsidan, inser att fisket såklart hade varit bättre på blås sidan men Berits vindar är allt för starka där. Anyway, finns det gädda i viken idag så vet jag vart de står.  


Röd krok för extra frestelse.

Vadarstövlarna åker på. Det knakar i träden bakom mig. Skogen kokar. Löv och grenar far och flyger genom luften. Regndropparna känns som spik mot mina rosiga kinder. Pulsen är hög. Nu lever hela jag! När jag vadat ut en bit i vattnet inser jag att det tyvärr är kört. Vattnet är nämligen glasklart. Som gin. Tack för kaffet. Vindarna har pressat bort det grumliga ytvattnet vilket gjort att det klara bottennära vattnet pressats tillbaks mot läsidan där jag befinner mig. Inte en sportsmössa att gäddorna är här idag. Damn it! Nåja jag ger fisket en timme, t o m att ”tvätta dragen” är en fröjd för en fiskare som mig, speciellt en dag som denna när naturen är så levande. Härligt!   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar