söndag 18 september 2011

Kort pass

Fick ÄNTLIGEN lite tid över till fiske och tog direkt chansen att stilla mitt begär en smula. Det är fan inte hälsosamt när det går för lång tid mellan passen…

Nåja, några timmars vertikalrunda med båten i Sövdesjön är alltid trevligt. Jag utgår från att där finns stor gös i sjön och varje runda ger en mer lärdom, en ny pusselbit i jakten på de stora. Dagens pusselbit var att all fisk denna dag var koncentrerad till grunden, dock inte på utan i kanterna till grunden. Fick fyra smågösar runt kilot och tre abborrar runt 400 gr samt en gädda i fem kilosklassen. All fisk högg på mellan 3-5 meters djup dock noterar jag att flera av fiskarna högg över sumpbotten vilket för mig är ganska ovanligt. Sövdesjön innehåller stora ytor sumpbotten och jag ställer mig frågan om man inte ska våga testa lite mer på dessa platser. Sand och sten har överlägset gett mest fisk men som sagt man kanske ska våga ta ut svängarna lite mer kring grunden. Noterar även att dagens färger för ovanlighetens skull var vitt och blått med inslag av rött. Grönt, gult och naturfärgat som vanligtvis fungerar bra gav ingenting vilket speglar gösens lynnighet. Den ene dagen är inte den andre lik. Just därför älskar jag gösen – varje pass är som en ekologisk schackmatch!




Det går tyvärr långt mellan passen just nu men förhoppningsvis ska jag kunna klämma in ett rejält metpass efter gös innan kung Bore dyker upp. När vintern kommer (och det gör den garanterat om man räknar rönnbären...) så fortsätter jakten på Gösta från isen. Det är det bästa med fiske, det finns alltid något man längtar till! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar