onsdag 11 maj 2011

Morgonfiske...

Hade tid för bilbesiktning i morse. Passade då på att lindra fiskefebern med ett kortare pass i en liten damm som innehåller ett par individer gräskarp.
Frilina med bröd har tidigare fungerat bra i dammen men idag valde jag att köra ett bottenmete och ett traditionellt mete. Bägge spöna agnades med bröd och som vanligt kör jag med tandställnings gummiband för att hålla brödet på plats.
Timmen gick fort och endast ett par tre ytterst försiktiga napp på flötemetet, troligtvis mindre fiskar (sutare?) annars mycket lugnt. Medan jag packar ihop grejerna för att köra till jobb hör jag plötsligt att baitrunnern står och tickar på bottenmetet. Sakta men i stabil och bestämd takt drar den iväg. Spännande, pulsen stiger. När ca en meter lina dragits ut (körde utan bolt) gör jag ett kraftigt mothugg men känner till min besvikelse ingenting. Helt tomt. Det kan varit en liten sutare, det kan varit en av dammens gräskarpar men med facit i hand skulle jag väntat något litet till innan jag gjorde mothugg. Nåja, alltid lätt att vara efterklok...

Att börja dagen med en timmes fiske är mumma för själen och det lär garanterat bli fler mornar vid dammen.


  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar