tisdag 12 april 2011

Kort pass...

Tog ett kortare kvällspass efter jobbet på måndagskvällen vilket resulterade i en gös runt kilot.


Ingen skillnad från i lördags, fisken står fortfarande tätt intill botten men större stim av mört och löja har börjat samla sig utanför vassarna på djupkanterna. Gäddorna lär garanterat komma i gång på allvar vilken dag som helst nu så här strax innan leken.

De tre gösar jag dragit upp ur sjön de senaste dagarna har alla varit hanar och känslan är att de redan nu intagit sin försvarsposition kring lekplatserna. Jag bygger denna känsla på de våldsamma huggen samt att de står så bottennära och är så inaktiva. Som vanligt steg fisken ju närmre solnedgången och sista timmen la jag traditionellt på trolling, dock utan framgång.

Sövdesjön är erkänt svårfiskad och jag har ännu inte riktigt lyckats knäcka gös-koden men en av mina grundregler är att varje gång prova något nytt. Utveckling och experimentlusta är en av grundpelarna inom bekvämlighetsteorin. Igår provade jag två nya oprövade platser, nästa gång ska jag testa att hålla mig kring mörtstimmen – oavsett bottenmaterial. Det borde ju inte bara vara gäddorna som äter betesfisken..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar