lördag 9 april 2011

Gösta har vaknat.


Kl 05:00 ringer klockan, solen stiger sakta över trädtopparna och äntligen väntar ett rejält vertikalpass! 4 plus, 7 s/m nordlig vind, klarblå himmel och 8 grader i ytvattnet. Pulsen stiger när jag sakta trollar mig framåt i medvinden. Skelar kraftigt då ena ögat stirrar på lodet och det andra på de vickande spötopparna. En magnifik havsörn jagas bort av två glador, solen värmer kinderna, temperaturen stiger till tvåsiffrigt, kaffet smakar mumma och livet är underbart.

Exakt kl 07:00 smäller första fisken på, en 3 kilos gädda som inte kunde låta Mr Nils Master Pyssling passera ostört.

Väl framme vid ”kanten” åker vertikaljiggarna i. Fisken syns knappt på lodet, den står bokstavligen talat och trycker på botten. Lyckas tillslut överlista en fin abborre och några smågäddor innan Gösta, med buller och bong, kliver på! Ingen bjässe men 2,250 kg räcker för mig, helnöjd med dagen!

2.250 kg


Efter lunch tröttnar jag på det eviga letande efter fisken och beger mig instinktivt till ”grundet” som brukar leverera. Första glidet, pang, Gösta nr 2 kliver på. Nu lite större, 2.5 kilo och jag ler i kapp med solen.


2.5 kg
Det händer inte mer och när rövsmaken tar över beger jag mig hemåt. Sammanfattningsvis kan jag konstatera att de 8 timmarna som vanligt gick fort, att fisken ännu står djupt, längs botten, bägge gösarna högg på 6 meters djup samt att naturligt färgade jiggar var dagens melodi. Att fota med självutlösare fungerar hyfsat men jag måste fixa ett vettigt kamerastativ.

Gött, säsongen är i gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar