måndag 1 november 2010

Mumsfillibabba!!

Jag lever inte bara för att fånga fisken. Att tillaga och äta den är minst lika njutbart. Det är livets batteri.


Ska börja med att säga att jag aldrig tar upp mer fisk än jag kan äta. Jag fryser heller inte in fisk utan är när middagen är fixad så tar jag helt enkelt inte upp mer fisk utan släpper tillbaks eventuella fångster - man vill ju inte tömma sjöarna.

I lördags tog vi upp båten från Sövdesjön och jag passade då även på att dra upp ett gäng matabborrar. Efter att jag fileat dem får de ligga, lätt saltade, i kylskåp i ett dygn. Låter kanske lite vidrigt men abborre och gös smakar faktiskt bäst ”dagen efter”. Det sägs att ”nedbrytningsprocessen” ska ha påbörjats till skillnad från havsfisk som i de flesta fall smakar bättre ju färskare det är.

I går kväll stekte jag fisken, panerad i havrekli och citronpeppar, i en rejäl klick smör (värre än Mobergs klena klickar). När bitarna börjar falla isär är fisken klar. Servera med potatis och banka på en klick dillsmör och låt den smälta över fisken. Har man citron hemma kan man med fördel stänka ner fisken med lite citronsaft. Skölj ner med vitt vin eller en iskall Berlinare och njut av att du lever! Det är som att ha en circus i munnen! Skål!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar