torsdag 21 oktober 2010

Frostigt abborrefiske

Fyra minusgrader, söndagsmorgon i oktober. Det är än så länge den kallaste morgonen i år men det hindrar inte förväntningarna. Polman har lovat vindstilla, sol och en varm dag med temperaturer runt 12 grader. Hösten är underbar och jag skiter i bekvämlighetsteorier – detta ska bli en härlig dag för mig!

Trollar sakta ut genom morgondimman med kaffekoppen i handen. Ryser till, dels av välbehag, dels för att jag faktiskt fryser lite. Det är dock en mysig kyla, solen färgar trots allt mina kinder röda. Väl framme vid djupbranten droppar jag min favoritjigg ner i det gröna vattnet. Pang! Första droppet och en stabil två hektos abborre drar direkt i sig jiggen. Lovande start men det blir bättre…

Gösen gömmer sig som vanligt men abborren är verkligen i stöten idag och det nappar grymt bra under hela dagen. Totalt sett drar jag upp 50-talet borrar. Sjukt roligt fiske med aggressiva hugg! Tyvärr inga storlekar att tala om men ett 20-tal krigare får följa med hem till stekpannan, de ligger mellan 3-5 hekto, de andra släpper jag oskadda tillbaks. Sövdes tusenbrödrar håller en bra jämvikt men jag funderar ständigt på vart de lite större individerna håller hus? Det hade ju varit kul att någon dag knäcka kilogränsen i Sövde. Det får bli ett mål till nästa säsong!

Kör hem med ett leende på läpparna och bestämmer mig i bilen för att detta var sista passet i Sövdesjön för i år. Man ska sluta när man ligger på topp, ta med sig de positiva känslorna och jag lämnar sista passet fullpumpad med självförtroende. Härlig känsla!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar