måndag 4 oktober 2010

Det står skrivet i stjärnorna....

I helgen provade jag, Chrisse och Henrik en ny sjö vilket alltid är svårt och vi kammade självklart noll.
Det var trögare än trögt och sjöns alla beryktade storgösar lös med sin frånvaro.
Överlag var det väldigt svårfiskat, det blåste väldigt mycket och det var inte lätt att varken trolla eller vetikalfiska.

Väl hemma kollade jag i "huggtabellen" och om man slaviskt skulle följa denna, vilket många sportfiskare gör så kunde vi lika gärna stannat hemma.
Tabellen bygger på månen/solens rörelse, ebb/flod och ska väl ge en övergripande bild över hur fisket skulle kunna te sig om fiskarna kunde läsa.
Jag har sett tabellen i många olika former, ibland även med tidsmässiga huggperioder inlagda under dygnet. 
Den har aldrig funkat för mig, tror inte mycket på den men som sagt, kanske kan den vara till nytta för många andra.


Nästa fisketur sker troligtvis på kvällen den 5 oktober och jag kommer inte att få en fisk! Ialla fall om jag följer tabellen. Vi får väl se hur det blir med det där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar