tisdag 28 september 2010

Dag 2: perfekt…?

Vinden har vänt, den är nu kall, nordlig och stark. Ca 11 grader i luften, en stark kontrast mot gårdagens fina väder. På skånska: ett reditt hunnavär! Men frågan är, nappar det bättre idag?

Trots att sjön är liten inser jag att det kommer att bli svårt att vertikal fiska. Vi bestämmer oss för att köra ett kort, men intensivt pass. Efter ett par minuter i båten inser vi att vi måste ändra planerna och lägga oss i lä bakom en ö. Ingen större fara för fisket, sjöns djupaste parti ligger här bakom ön men det känns ändå inte riktigt bra, vi gör ju det bekvämt för oss själva!

Väl i skydd från vinden markerar jag en djuphåla på ca 4 meter med en markör. Det är hård och fin botten runt omkring djuphålan och på väldigt kort tid drar jag upp tre små gösar. Det ger en hoppfull känsla. Ekolodet visar dessutom en stor fisk en liten bit från markören på kanten till en sten på ca 3 meters djup men jag får den inte till att hugga. Provar olika jiggar men inget händer. Avvaktar på den och tar mig i stället ut i större cirklar runt markören: Inget resultat här heller och jag vänder tillbaks båten mot platsen där gösarna högg. Pang!!! Innan jag inser att jag just är rakt över platsen där jag sett den stora skuggan på lodet så smäller det på ett rejält hugg.

Knyckarna är tunga och jag har i detta läge svårt att avgöra om det är en gädda eller en gös. Jag hoppas givetvis på gös men av erfarenhet så vet jag att ”bonusfiskarna” i denna sjö brukar vara ”stockar”, d v s gäddor. 20 minuter senare vinner jag den utdragna kampen och lyfter upp ”bonusfisken” gäddan i boten. 8.5 kg fördelat på 101 cm och jag är MYCKET nöjd. Detta är min förs 100-.klubbare (gädda över 1 meter). Dessutom nytt personligt rekord! Slutsats: Dagen bjöd på ett kallt, blåsigt och hårt väder men fisken var inte i stöten idag heller och det krävdes ju flera ”glid” över gäddan innan den högg. Återigen kan man inte avgöra på vädret hur det ska nappa. Väl hemma upptäcker jag dessutom att ABU’s huggtabell lovat kanonfiske de dagar jag varit ute. Det har ju inte stämt alls vilket gör det ännu svårare att bestämma teorier för när det nappar eller inte.



Att fiska för mig kan beskrivas som en ekologisk schackmatch – du ska försöka överlista naturen i dens renaste form!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar