söndag 19 september 2010

Äntligen fiske!



Lördag, 14 s/m, kall västlig vind och regnskurar i luften. Alla huggtabeller jag läst, spådde dåligt fiske. Fiskevattnet valde jag sent dagen innan. Heller inga förberedelser vad gäller varken bete, plats eller mat (det fick bli världens godaste, kalla lasagne – Claudias hemmagjorda Mama Rosa-Lasage!).
Trots allt, i sammanhanget totalt oviktigt info, det skulle ju bara fiskas!

Målet? Va, mål? Nä, ärligt talat, dagens mål var inte att få fisk utan bara att få fiska. Skit i bekvämlighetsteorier, här ska det fiskemysas! Det hade ju gått över sex veckor sen senaste fiskepasset!! Gissa om jag var fiskesugen!

Jag var framme vid Rögle dammar vid 7:30. 


Kallpratade fyra minuter med ”gubben i lådan”, fick mitt dagskort och tog bilen bort till femman. Karp, braxen, mört, abborre, ruda, sutare – alla var välkomna att smaka mina beten. Ingen betydde mer än någon annan, alla var välkomna att nappa. Ganska snabbt fick jag ut mäsket (Jaxons Bream+Carp och majs). Spred bollarna i en trekant form. I Rögle får man bara fiska med två spön. I ena hörnan av mäskplatsen; botten mete med bollie. I andra hörnan; bottenmete med feeder med varierande beten, bl a mask, majs och softhookers

Framåt eftermiddagen hade inte ett dugg hänt. Jag såg några mindre karpar rulla sig i ytan strax ”söder” om min mäskplats men inga napp. Trots allt njöt jag för fulla muggar. Fiska är för mig underbart även om det inte nappar. Vid 17-tiden bröt jag upp. Även om jag inte fick någon fisk, inte ens ett napp så var jag nöjd, mycket nöjd. 

Näste helg väntar mer fiske, just nu ser det ut som att det blir två dagars vertikalfiske efter gös i småland. Håller tummarna för att denna planering håller för nu är fiskefebern botad – nu ska resultat uppnås!


Tunga gung!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar