söndag 8 augusti 2010

Vissa dagar, vissa fiskar...

Hittade en intressant artikel i HD 2010-08-08.

Tydligen är det nu bevisat att öringar (och även då alla andra fiskar??) har egna personligheter.
Det skulle ju kanske även då kunna bevisa att vissa fiskar är lättare att fånga än andra. Tänker på vissa "kända" fiskar som t ex Bubblan, Sofie, m fl som verkar ha en benägenhet att nappa oftare än andra. De kanske helt enkelt är mindre orädda än andra? Kanske de t o m tycker det är lite intressant att "syna mattan"? Eller åka till Statoil sisådär en gång i månaden för vägning (som sutaren Bubblan gjorde under några år). 

Det skulle ju även kunna bevisa hur svårt det kan vara att fånga vissa andra individer. Hur gör man det bekvämt för en blyg och kanske lite skygg fisk? Hur gör man det obekvämt för fiskar som man inte vill ha? 

Minns i min barndom då jag metade i Ystads hamn.
Vi fick en massa ulkar (simpa) och min kompis inbillade sig att det var samma ulk som nappade hela tiden. Till slut satte han lite tejp på fiskens bakre fenor och slängde tillbaks. Han hade rätt. Vi drog upp denna fisk flertalet gånger under dagen om och om igen. Faktum är - det var BARA den fisken som nappade.    

Jag vet inte vilken personlighet denna fisk hade men redan då tänkte jag att fiskar kanske har lika personligheter, egenheter och särdrag och som fiskare måste man ju försöka tänka som en fisk. Även om fiskaren är oblyg medans fisken är blyg.

Tunga gung!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar