tisdag 8 september 2015

Vertikalmästaren 2015

I helgen var det riktigt tuffa tag på Åsnen. Kraftiga skurar, hård vind och fullkomligt livsfarliga farleder satte verkligen sin prägel på årets upplaga av Vertikalmästaren.  
Bortsett från lite blöta och oerhört ynkligt fiske (jag fick bara tre godkända fiskar och lyckades inte mitt mål att komma topp 15) så klarade jag och min båt mig helskinnade. 
Andra hade dock inte samma tur som mig. Någon form av fiskeklubb eller fiskeförening har sen förra året märkt ut farleder i sjön. Dessa farleder var dock under all kritik, stora stenar syntes strax under ytan och jag tror att det var ca 10 båtar som gick på. Flera propellrar gick åt skogen och det är ett rent under att ingen större olycka skedde! Alla kan göra fel, man måste skilja på sak och person och inte döma ut hela föreningen men de personer som markerat ut farlederna har i alla fall misslyckats totalt med sin uppgift. Spelar ingen roll hur stenig sjön är, finns där farleder utmärkta så bör dessa vara säkra! Hoppas föreningen/klubben tar sitt ansvar och ersätter de drabbade.

Fullständiga resultatlistor finns framöver här 
(där kan ni även läsa om 1:a priset, båten från Nextline):

http://www.nextline.se/vertikalm%C3%A4starn-2015-24383176


Att tävlingen var svårfiskad märktes även i resultatlistorna. Många favoriter misslyckades och vinnarna, de unga pågarna från Sölvesborgs Fiske & Fritid slog verkligen underifrån. ÅTERIGEN, GRATTIS SIMON & ALEXANDER!!
Två saker imponerar stort på mig: Dels att killarna lyckades skramla ihop nästan 4 meter fisk under rådande förhållande, det är respekt. Dels att de gjorde det från en gammal orange plasteka med två-takts motor! Det bevisar att man inte behöver en dyr, fullmatad och påkostad fiskemaskin för att lyckas med sitt vertikalfiske. Ska bli spännande att följa killarna i deras nya båt, första priset, en sprillans ny Nextline!

Killarnas egen story finner ni här:

http://www.sbgfiske.se/solvesborg-fiske-fritid-vinner-vertikalmastarn-2015/


Filips Sjöstrand är hjärnan och arrangören av tävlingen. Att han på egen hand får ihop detta är även det oerhört imponerande. Han gör ett storstilat jobb och även om han inte kunde rå över väder eller farleder så var det precis som förra året en fantastisk tillställning. Lyfter även på hatten för hans familj som stöttar honom!

Här finns en liten film från tävlingen:

https://www.facebook.com/Betesboxen/videos/vb.472949189414085/973028722739460/?type=2&theater&notif_t=like




    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar